AI Overviews (f.d. Google SGE): AI-baserad sökmotorupplevelse som förändrar sökresultaten

4 juni, 2024
AI Overviews (f.d. Google SGE): AI-baserad sökmotorupplevelse som förändrar sökresultaten

AI Overviews (f.d. Google SGE, Search Generative Experience), en banbrytande AI-driven tjänst som Google lanserat, förväntas förändra hur vi interagerar med och arbetar mot sökmotorer. Den 14 maj 2024 på Googles årliga utvecklarkonferens Google I/O tillkännagav teknikjätten officiellt den potentiellt branschförändrande nyheten att AI Overviews nu är live i de amerikanska sökresultaten. Tjänsten kommer att fortsätta rullas ut i resten av världen fram till slutet av 2024 och för Sverige specifikt förväntas den att bli tillgänglig under 2024.

Förändrade sökbeteenden och AI-genererade svar

AI Overviews kommer att förändra fokus från traditionella organiska sökresultat till AI-genererade svar vilket innebär att användare kommer att få mer detaljerade och omedelbara svar direkt i sökresultaten. Detta kan minska behovet av att klicka sig vidare vilket gör att vi spekulerar kring en minskning av den organiska trafiken. Google hävdar å andra sidan att den AI-drivande sökningen faktiskt kommer att gynna aktörer genom att generera fler klick för de länkar som ingår i AI Overviews. Vilken som är den korrekta analysen återstår att se.

Exempel på detaljerade sökningar

En sökning som “how long does it take to climb mount everest” kan resultera i ett utförligt AI-genererat svar, vilket ger användaren exakt den information de behöver utan att behöva klicka vidare.

Optimering och anpassning för AI Overviews

Externa länkar och rekommendationer

Externa länkar och rekommendationer är något AI Overview fokuserar på för att förstå hur ett företags rykte återspeglas på webben. Det innebär att rekommendationer, recensioner och relevant innehåll på tredjepartswebbplatser blir ännu viktigare. Därför bör ert företag arbeta för att bygga upp starka relationer och en stark närvaro på relevanta plattformar och medier. 

 Innehållsstrategi & EEAT

Innehållsstrategier bör nu fokusera på användarens intention snarare än exakt sökordsmatchning. Att förstå och adressera användarnas behov blir alltså ännu viktigare än det varit förr för en hemsidas synlighet. Tänk enligt EEAT, Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness, när ni optimerar och skapar innehåll. Webbplatser som uppvisar expertis och auktoritet inom sin nisch eller bransch kommer sannolikt att dra nytta av AI Overviews (Google SGE).

Vikten av en positiv användarupplevelse

 Användarvänlighet (UX & laddningstid) 

De exakta tekniska kraven för AI Overviews (SGE) är ännu inte klara, men det är troligt att användarupplevelse (UX) och snabba laddningstider (PageSpeed) kommer att vara avgörande. Här är det också viktigt att webbplatsen är mobilanpassad då vi anser att man bör arbeta med ‘mobile first’ konceptet.

Strukturerad data

Strukturerad data blir allt viktigare när man optimerar för AI Overviews. Genom att implementera strukturerad data kan du tydligare kommunicera innehållet på din webbplats till Googles sökmotorer. Detta hjälper till att säkerställa att dina sidor förstås korrekt och att de kan dyka upp i AI-genererade svar.

När lanseras AI Overviews i Sverige?

Lanseringen av AI Overviews kommer att rulla ut i Sverige under 2024 och kommer att innebära en betydande förändring för hur vi arbetar med sökmotoroptimering. Genom att anpassa och optimera din webbplats för det nya formatet kan du säkerställa att du når ut till din målgrupp och behåller en stark närvaro i sökresultaten. Frankly Media är väl insatta i de senaste nyheterna inom sökmotoroptimering och håller oss ständigt uppdaterade. Vi förbereder oss för dessa förändringar och erbjuder hjälp med att optimera din webbplats inför lanseringen av AI Overviews i Sverige.

Behöver ni hjälp med er SEO?

Behöver ni hjälp med att komma igång med SEO eller bara är i behov av att ta den till nästa nivå? Vi är en resultatdriven Digitalbyrå Stockholm & Göteborg med specialister inom sökmotoroptimering, digital marknadsföring & webbutveckling

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Externa länkar och rekommendationer

Annat läsvärt…

Google Mars 2024 Broad Core Update

Google Mars 2024 Broad Core Update

Nu var det dags igen, den 5 mars 2024 meddelade Google att man släppt en stor och komplex uppdatering. Så om ni har märkt av några förändringar av er webbplatstrafik eller ranking hos Google kan det mycket väl bero på den senaste Core Updaten. Att skapa sig en förståelse för dessa algoritmuppdateringar kan hjälpa er att förbättra webbplatsens auktoritet och anseende i Googles ögon. Låt oss därför ta en närmare titt på Mars Core Update och hur den kommer att påverka er organiska närvaro på nätet framåt.

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.