Amazon Sverige blir verklighet!

av

10 augusti, 2020
Amazon Sverige blir verklighet!

I veckan gick Amazon ut med att man äntligen kommer lansera deras e-handel i Sverige. Det har länge ryktats om en svensk lansering men nu har alltså Alex Ootes (vice president EU expansion) på Amazon bekräftat att amazon.se blir verklighet:

We are optimistic that, by focusing on the things we believe customers will place the greatest emphasis on – low prices, a wide range and fast deliveries – we will eventually be able to win the trust of Swedish customers.

 

Project Dancing Queen

Det har länge spekulerats i om amazon.de kommer få en svensk översättning men nu står det klart att det kommer vara en helsvensk version på amazon.se. Projektet kallas för “Project Dancing Queen” och prislappen på domänen (amazon.se) var på hela 6 miljoner kronor som Amazon fick köpa loss av en 59-årig kvinna på Östermalm. I skrivande stund vet vi inte exakt vilket datum som sidan lanseras på men gissningsvis är den helt fungerande inom några veckor.

 

Amazon Sverige

 

Vad händer när Amazon kommer till Sverige?

Så vad innebär då Amazon i Sverige för svenska e-handlare? Med Amazon kommer en helt ny marknadsplats för företag att marknadsföra sina produkter på. De mindre företagen som inte hängt med i utvecklingen och inte satsat på sina e-handelsplattformar kan komma att drabbas negativt. Amazon kommer med en lågprisstrategi och har många stordriftsfördelar som kan vara svåra att konkurrera med.

 

För att inte slukas helt av Amazon kan en lyckad strategi vara att använda plattformen och dess kända varumärke. Många har oroat sig för hur svenska e-handlare ska överleva när Amazon lanseras då Amazon helt dominerar e-handeln i andra länder. Sverige är dock ett land som redan ligger i framkant gällande e-handel och vi kan därför anses vara väl förberedda. De branscher som vi tror kommer drabbas hårdast är elektronik, böcker och leksaker. De är Amazons starkaste kategorier utomlands och produkterna är lätta att prisjämföra och att frakta.

 

Så säljer du med Amazon i Sverige

Amazon har en mängd olika alternativ för e-handlare som vill sälja sina produkter på deras enorma plattform! Du kan välja mellan Seller Central och Vendor Central.

 

  • Seller Central: Ni använder enbart Amazon som marknadsplats för era produkter.
  • Vendor Central: Ni säljer era produkter till Amazon som själva står för lagerhantering och försäljning till slutkund.

För att få ut det mesta av Amazon som plattform rekommenderar vi Seller Central. Man kan då välja mellan något som heter FBA och FBM:

 

  • FBA: Med FBA tar ni del av Amazons logistiklösningar och det är Amazon som står för lagerhantering av era produkter.
  • FBM: Ni använder er av egna logistiklösningar och skickar själva ut produkterna till slutkund.

Amazon har väldigt höga krav på logistiken när man använder deras plattform som försäljningskanal. Kan man som e-handlare inte konkurrera med deras leveranstider är FBA att föredra.

 

Amazon SEO

Precis som på Google kan du arbeta med både sökoptimering och annonser på Amazon

Med Amazon SEO får du dina produkter synliga när besökaren gör sökningar på plattformen. Likt Google handlar det om sökordsanalys och produktbeskrivningar. I skrivande stund finns inga sökvolymer att tillgå från Amazon Sverige (eftersom plattformen inte lanserats än) så vi rekommenderar att man utgår från Googles data som finns att hitta i sökordsplaneraren. Du behöver sedan optimera produktbeskrivningarna för respektive sökord som du vill synas på.

 

Tänk på att inte använda samma produkttexter som finns på din hemsida då det innebär duplicerat innehåll och kan hindra både din egna e-handel och dina produkter på Amazon att ranka!

 

Amazon Advertising

Med Amazon Advertising har du möjlighet att annonsera på Amazons plattform. Amazon Ads liknar Google Shopping då det alltid är själva produktinformationen med bild och beskrivning som är annonsen. Annonskontot har en liknande logik och struktur som Google Ads och har man tidigare arbetat med annonsering på Google bör det vara ganska enkelt att komma igång.

 

I Amazons värd är samspelet mellan annonsering och SEO mer sammankopplat än Google. De organiska positionerna avgörs till stor del av försäljningsvolymer, konverteringsgrad och klick vilket kan förbättras med hjälp av Amazon Ads.

 

Frankly Media jobbar idag med ett flertal internationella kunder som säljer sina produkter på Amazon. Vill du diskutera Amazon Sverige med oss eller behöver hjälp med att komma igång? Välkommen att kontakta vår digitalbyrå i Stockholm!

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.