Black Friday strategi 2022 – Ha ingen alls!

av

31 oktober, 2022
Black Friday strategi 2022 – Ha ingen alls!

Med Black Friday alldeles runt hörnet är det nu hög tid för företag att bestämma sig om man ska hoppa på rabatt-tåget eller inte. Black Friday är tillsammans med Cyber Monday två av de största rea-tillfällena under året.Miljontals konsumenter väljer att fynda under dessa dagar vilket ofta genererar i en ökad intäkt, dock är det samtidigt en otroligt stor konkurrens och det blir snabbt dyrt för företag att sticka ut i bruset av all kommunikation. Samtidigt lever vi även i en värld där konsumenter börjar ställa allt högre krav på företag i form av hållbarhet och rättvis produktion – Vilket inte helt går i linje med vad Black Friday representerar.

 

Ta hänsyn till detta innan ni väljer att annonsera.

 

Går Black Friday emot ert företags värderingar?

Om ni är ett företag som väljer att lyfta fram hur ni arbetar för ett mer hållbart samhälle eller klassar er som ett premiummärke som endast erbjuder dyra produkter så kan Black Friday-erbjudanden sända ett väldigt mixat budskap mot konsumenter. Att haka på enbart för att era konkurrenter erbjuder rabatt under dessa dagar kan i längden kan i längden ha en negativ påverkan på hur ert varumärke framstår hos konsument.

 

Minskar värdet på era produkter.

Kortsiktigt så kan Black Friday givetvis ge en rejäl ökning till era intäkter men sett från ett långvarigt perspektiv så kan det istället komma att påverka både hur konsumenter ser på varumärket och även produkterna. Om konsumenter alltid inväntar den perioden när ni erbjuder rabatt så är det tydligt att de inte tycker att produkterna är värda sitt fulla pris, vilket sätter spår i företagets trovärdighet

 

Risken att stöta bort lojala kunder till förmån för illojala.

Under Black Friday väljer många företag att erbjuda nya kunder ett speciellt och fördelaktigt erbjudande. Det kan ofta ge väldigt fina resultat men det är lätt att man glömmer att man redan har lojala och återkommande kunder där ett sådant erbjudande kan sticka i ögonen. På sikt kanske detta snarare stjälper än hjälper ditt företag – Särskilt om mängden nya kunder endast valde att handla den där första gången.

 

Vad kan man göra istället?

 

Gå mot strömmen.

Istället för att bygga en Black Friday-strategi som fokuserar på nedsatta priser och rabattkoder kan man istället testa att göra något annat för att fånga konsumenternas uppmärksamhet. Idag gör en mängd företag “Anti Black-Friday”-kampanjer där man istället för köp uppmanar konsumenter att INTE köpa deras produkter, utan lyfter istället ekologiskt fotavtryck och onödig konsumtion. Det finns till och med företag som väljer att höja sina priser under dessa dagar för att sedan skänka överskottet till välgörenhet. Det viktigaste är att man hittar en strategi som går i linje med vad ni som företag vill utstråla men även att strategin på något sätt kan skapa mervärde för era kunder.

 

 

 

Belöna lojala kunder.

Istället för att lägga tid och pengar på att nå nya kunder som bara letar efter en snabb deal – Ta hand om de kunder ni redan har. Det behöver inte vara genom en rabattkod utan kan vara en enkel sak som att erbjuda fri frakt under dessa dagar för alla återkommande kunder. Detta skapar ett mervärde som företag kan dra fördel av under hela året och inte enbart under Black Friday.

 

Behöver ert företag hjälp med att ta fram en digital strategi som är gynnsam samtidigt som den går i linje med era värderingar? Tveka inte att ta kontakt med oss på Frankly Media!

 

Annat läsvärt…

Glad Lucia!

Glad Lucia!

Vi på Frankly Media önskar er alla en Glad Lucia!