E-handel & Transportbolag

av

15 oktober, 2021
E-handel & Transportbolag

E-handlaren & Transportbolag

 

Vad vill konsumenten ha?

Undersökningar visar tyvärr att hållbarhetsperspektivet inte är så intressant för slutkund när det kommer till transporter.
Man ser hellre flexibilitet kring leveransen som en extra morot. Snabbt och effektivt är vad som efterfrågas, möjlighet att välja tid för leverans samt möjlighet att välja leveransställe är i många fall avgörande faktorer.
 

Tid är viktigt.

Precision är också viktigt, ingen vill sitta hemma och vänta på ett paket i sex timmar, vi vill hellre veta att det levereras kl 19:30 så att vi kan göra annat under tiden. Här har transportbolagen kommit lång på bara ett par år och kundnöjdheten har ökat markant.
 

Valfrihet

Självklart är valfriheten större i storstäder än på landsbygden, men även där ser vi att större flexibilitet tillkommit på senare tid. Mindre produkter så som skönhetsartiklar och annat som inte är skrymmande kan levereras direkt hem i folks brevlådor med ordinarie postgång vilket ytterligare har ökat flexibiliteten.

Idag tar det 3-4 dagar i snitt att få en vara efter beställning  men trots det är inte kunderna nöjda, det vanligaste klagomålen är har varit och fortsätter att vara leveranstid. Vissa leverantörer erbjuder leverans på samma dag om man beställer före en viss tid och med Amazons intåg på den svenska marknaden lär leveranstiderna pressas ytterligare. 3-4 dagars leverans är acceptabelt, men en dags försening kan förändra kundens uppfattning om servicenivån hos handlaren trots att det kanske är transportbolaget som rört till det.
 

Vad kan du som E-handlare ta med dig från ovanstående?

Kunderna förväntar sig snabb leverans och stor flexibilitet kring när, var och hur deras beställda varor levereras. Ytterligare en faktor är god kommunikation från dig som e-handlare men även från transportbolaget. Aviseringar och att kunna följa sin leverans i realtid har gjort att konsumenterna kan frigöra tid till annat istället för att vänta på leveranser.
 
Snygga förpackningar, hållbarhet och god service från leverantören är viktigt, men inte lika viktigt som snabbhet.


 

Vill du veta mer om E-handel?

Vi har hjälpt ett hundratals e-handlare runt om i Sverige inom en rad olika nischer. Vill du veta mer kring e-handel och hur ni skall göra för att skala upp er verksamhet på rätt sätt? Kontakta oss på Frankly Media så hjälper vi er att växa!

Annat läsvärt…

Frankly News v.46

Frankly News v.46

Senaste nytt från kontoret Denna vecka är Göteborgskontoret uppe i Stockholm hela veckan och...

Frankly News v.44

Frankly News v.44

Senaste nytt från kontoret Vi kliver nu in i den mest intensiva perioden för många e-handlare där...