November Core Update 2021 – Hur ska du agera?

av

23 november, 2021
November Core Update 2021 – Hur ska du agera?

November Core Update 2021 – Vad är nytt?

Ett par gånger om året är det dags för SEO-människor runt om i världen att darra, för då är det dags för Google Core Update. Senaste uppdateringen kom Juli 2021, nu kände Google att det var lägligt att släppa en ny lagom till Black Week & Julhandeln – vilket skapat stor frustration inom SEO-communities. Men vad är egentligen en Google core update? Hur bör du agera och vad kan du vänta dig? 

 

Varför kommer en Core Update? 

Google är en av Alphabets viktigaste intäktskällor och därför uppdaterar regelbundet “algoritmen” för att kunna leverera så bra sökresultat som möjligt för deras besökare. “Google” blir allt bättre på att läsa och förstå Search Intent och det resulterar i dessa core updates som släpps för att göra Google så bra som möjligt. 

 

Tappar du positioner – hur bör du agera? 

Utrullningen av ett core update sker oftast under en tvåveckorsperiod. Under dessa två veckor är det därför inte konstigt att man ser tillfälliga fluktuationer i sökresultaten. Det kan vara lätt att drabbas av panik och bli orolig, men av vår erfarenhet så är det bästa att sitta lugn i båten och avvakta. Skulle du tappa några fåtal positioner så är det vanligt att du återfår dessa när hela updaten är utrullad. 

Upplever du att du inte återfår dina positioner efter ett tag kan det vara klokt att gå igenom innehållet och se över om det går att förbättra. Google hävdar fortfarande att det är E-A-T som gäller och en checklista som kan vara bra att följa är: 

  • Bidrar innehållet med unik och nyttig information
  • Handlar innehållet om rubrikerna
  • Är titlarna beskrivande så läsaren förstår vad det handlar om?
  • Undviker du att kopiera andra källor
  • Undviker du överdrivna titlar
  • Är texterna välskrivna och saknar stavfel 

Vad är resultaten av November Core Update 2021? 

Det är för tidigt att dra några större slutsatser om hur och vilka som drabbats hårdast av Googles Core Update. Det är först några dagar/veckor efter updaten är fullt utrullad som man kan dra några större slutsatser. Under July Core Update 2021 var sidor inom “Mat & Dryck”, “Myndigheter” och “Telekommunikaton” de stora vinnarna som i snitt förbättrades med 23 positioner. Förlorarna var “Rekrytering” och “Handel & Industri” som i snitt tappade 16 positioner. 

När vi har analyserat effekten av November Core Update 2021 kommer vi att uppdatera detta inlägg så se till att regelbundet kika in på franklymeda.nu för de senaste nyheterna inom SEO, PAID och Digital Marknadsföring. 

Annat läsvärt…

Frankly News v.46

Frankly News v.46

Senaste nytt från kontoret Denna vecka är Göteborgskontoret uppe i Stockholm hela veckan och...

Frankly News v.44

Frankly News v.44

Senaste nytt från kontoret Vi kliver nu in i den mest intensiva perioden för många e-handlare där...

Frankly News v.42

Frankly News v.42

Senaste nytt från kontoret På kontoret har det varit full aktivitet i Oktober där möten har...