Google Analytics spårar data utan cookies

19 maj, 2021
Google Analytics spårar data utan cookies

När cookies inte finns tillgängliga kommer Google Analytics snart att kunna samla in data med hjälp av maskininlärning istället.

Google tillkännager flera uppdateringar som kommer att förse webbplatsägare och annonsörer med relevant och värdefull information när cookies inte finns tillgängliga. De nya sekretessvänliga spårningsmetoderna, som inte involverar Googles kontroversiella FLoC-teknik, är beroende av godkänd förstapartsdata och maskininlärning.

Dessa nya lösningar är utformade för att hjälpa marknadsförare att lyckas i en värld med färre tredjepartscookies och identifierare genom att introducera nya sätt att mäta konverteringar och samla in värdefulla insikter samtidigt som man respekterar användarens samtycke.

Med dessa uppdateringar för webbplatsägare och annonsörer kommer Google att:

  • Utöka sina avancerade maskininlärningsmodeller till beteenderapportering i Google Analytics.
  • Tillåta enkel åtkomst till Consent Mode/Samtycksläge, som justerar hur Google-taggar fungerar baserat på användarens samtycke till cookies.
  • Implementera Enhanced Conversions (förbättrade konverteringar) som tillåter taggar att använda samtyckt förstapartsdata för att spåra hur användare konverterar efter att ha interagerat med annonser.

Här är mer om Googles alternativ till dataspårning utan cookies.


Spårning utan cookies

Google Analytics kommer snart att använda maskininlärning för att förbättra marknadsförarens förståelse för kundresan med eller utan cookies.

Detta är en förlängning av maskininlärningsfunktionerna som implementerades till Google Analytics förra året vars syfte var att lyfta fram relevanta marknadsföringsinsikter, till exempel sannolikheten för att kunder genomför ett köp.

Googles avancerade maskininlärningsmodeller kommer att utvidgas till att omfatta beteenderapportering i Analytics. Dessa modeller kommer att fylla de luckor som finns i datan som lämnas av att cookies inte finns tillgängliga.

Med denna data kommer marknadsförare att få en mer fullständig bild av kundresan och kunna använda dessa insikter till att förbättra och optimera deras kampanjer.


Consent Mode / Samtycksläge

“Now’s the time to adopt new privacy-safe techniques to ensure your measurement remains accurate and actionable”, säger Googles Vidhya Srinivasan i ett meddelande.

En av dessa tekniker handlar om att bygga en grund för förstapartsdata, som marknadsförare kan göra med just Google’s Consent Mode/Samtycksläget. Samtycksläget styr hur Google-taggarna fungerar baserat på val av användarsamtycke för annonscookies eller analyscookies.

När användare inte samtycker till cookies kommer samtycksläget att använda konverteringsmodellering för att återhämta i genomsnitt mer än 70% av av alla kundresor från klick till konvertering. Detta hjälper marknadsförare och webbplatsägare att säkerställa att man kan fortsätta mäta sin fullständiga kampanjprestanda på ett integritetssäkert sätt.

För att göra det enkelt för webbplatser att integreras med Consent Mode kommer Google snart att aktivera implementering för detta direkt i Google Tag Manager, så att marknadsförare kan ändra och anpassa taggbeteenden som svar på användarnas samtycke.


Enhanced Conversions / Förbättrade Konverteringar

Enhanced Conversions (förbättrade konverteringar) är ett ytterligare integritetssäkert sätt att mäta data med hög träffsäkerhet när färre cookies finns tillgängliga.

Baserat på grunden som skapats av Consent Mode/samtycksläget använder Enhanced Conversions (förbättrade konverteringar) samtyckta data från första parten för att ge en mer exakt bild av åtgärder som vidtas av användare efter att ha interagerat med annonser.

Marknadsförare kommer att få den information de behöver för att låsa upp prestationsinsikter och förbättra mätningen i de fall en annons visas på en enhet men användaren konverterar på en annan.

Google noterar att förstapartsdata hashas för att skydda användarnas integritet och säkerställa datasäkerhet, vilket innebär att marknadsförare kommer att få aggregerade och anonymiserade konverteringsrapporter.

I tidiga tester av Enhanced Conversions rapporterade återförsäljaren ASOS en försäljningsökning på 8,6% i Sök och 31% på YouTube.

Google kommer att avslöja mer information om dessa nya integritetssäkra mätsystem vid Google Marketing Livestream 2021 torsdagen den 27 maj klockan 8:00 PT / 11:00 ET.

Källa
Future-proof your measurement with privacy-safe solutions

 

Söker ni en digitalbyrå?

När du anlitar oss som digitalbyrå kan du alltid räkna med konkreta och ärliga rekommendationer som är skräddarsydda efter dina behov, förutsättningar och mål. På Frankly värdesätter vi en transparent och nära kommunikation till våra kunder där du som kund alltid kan förlita dig på att vi tillsammans med er tar fram den bästa lösningen anpassat för just ert företag.

Behöver du hjälp med ditt företags digitala marknadsföring, en ny hemsida eller en ny innovativ strategi för att nå era mål? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer.

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.