Facebook & Instagram låter företag schemalägga stories

av

27 maj, 2021
Facebook & Instagram låter företag schemalägga stories

Nu har företag på Facebook & Instagram möjlighet att schemalägga stories med Facebook Business Suite.

Nu har Facebook lanserat ett flertal uppdateringar för företag som inkluderar möjligheten att schemalägga berättelser på både FB & IG. Förutom att kunna schemalägga stories kommer verktyget snart även att kunna hantera fotoalbum och spara utkast. 
 

Så här kan du som företagare dra fördel av att schemalägga dina stories

Business Suite har med fördel kunnat användas ett tag för att skapa och schemalägga vanliga inlägg, nu utökas samma funktionalitet även till stories. 

Ditt företag kan idag skapa, publicera och schemalägga berättelser på Facebook & Instagram genom att öppna Business Suite på datorn och välja “skapa berättelse”. 

Det funkar även bra att schemalägga med hjälp av mobilappen Business Suite genom att navigera till fliken “inlägg & berättelser”.
 

Därifrån följer du stegen nedanför:

 

  • Välj var du vill skapa eller schemalägg ett inlägg för ditt nyhetsflöde på Facebook, Instagram alternativ båda kanalerna. 
  • Klicka på ladda upp media och lägg till ett foto eller en video i din berättelse. 
  • Anpassa din berättelse genom att beskära, lägga till text eller emojis.
  • Förhandsgranska hur din berättelse kommer att se ut till höger.

Klicka på publicera berättelse för att publicera omedelbart eller klicka på den blå pilen för att välja schemalägg berättelse för att publicera vid ett senare angivet tillfälle.

Detta är allt som krävs för schemalägga stories med Business Suite. Här nedanför ger vi er en inblick på andra nya funktioner som tillkommit och planeras komma efter senaste uppdateringen. 
 

Fler nya funktioner i Facebook Business Suite

 

Redigera schemalagda inlägg

I Business Suite finns nu en funktion som möjliggör så att schemalagda inlägg nu även också kan redigeras innan dessa går live.

Skapa och hantera album

En annan funktion som snart även är tillgänglig kommer göra det möjligt för företag att publicera och hantera Facebook-foton och album direkt från Business Suite.

Spara stories som utkast

Sist men inte minst tillkommer snart även en funktion som möjliggör att man kommer kunna spara stories som utkast.
 

Om Business Suite

Facebook Business Suite introducerades så sent som i September förra året med avsikt att bli en allt-i-ett-plattform för företag att hantera sin verksamhet på Facebook, Instagram & Messenger.  
 
Enligt Facebooks data säger 2 av 3 användare att Business Suite förbättrade deras förmåga att få kontakt med kunderna än tidigare. 
 
“Genom att samla viktiga verktyg som meddelanden, publicering, insikter och reklam funktioner gör Business Suite det enklare att hantera ditt företags online-närvaro så att du får tid att fokusera på det som betyder mest. Det har också hjälpt företag runt om i världen att utöka sin publik. Två av tre användare sade att Business Suite hjälpte de att få kontakt med fler kunder.”.
 

Kontakta Digital Byrå 

På Frankly Media är vi experter på hantering av sociala konton och bistår gärna med assistans i er digitala resa för tillväxt. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med er digitala resa!

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.