Ladda mer-knappar kan ha en negativ inverkan på hemsidans SEO

av

5 maj, 2021
Ladda mer-knappar kan ha en negativ inverkan på hemsidans SEO

Ifall du besökt en webbshop har du säkerligen noterat att vissa använder sig av ladda mer-knappar istället för paginering (sidfördelning) av ens produkter. Nu har Google i ett av sina senaste uttalanden tillkännagett att detta inte är optimalt för webbplatsägare eftersom Googlebot inte kan interagera med dessa. Detta innebär att allt innehåll som är gömt bakom en “load-more” eller “läs mer” -knapp troligtvis inte indexeras (genomsöks) av Google, vilket därav riskerar att försämra en hemsidas SEO.

Hur man löser detta på bästa sätt finns det olika svar på men däremot existerar två bra riktlinjer för webbplatser. Dessa är följande:

 

    1. Ifall det är en knapp (inte en länk) så påverkas indexeringen negativt. Googlebot besöker inte hemsidor via knappar, vilket leder till att vi som besökare inte interagerar heller riktigt med detta.  
    2. För webbplatser är det bättre att använda sig av statiska länkar istället för knappar. Att använda sig av statiska länkar innebär kort och gott att varje URL (adresslänk) är unik, även också kallad för permalänk. Utformandet av adresslänken har egentligen inte så stor betydelse, det mest väsentliga är att den leder till en ny sida med unikt innehåll.

Så vad menar vi egentligen med ovanstående? Om vi ponerar att vi har webshop som visar tio produkter och en länk måste klickas för att kunna visa nästa 10 artiklar, så bör egentligen nästa sida endast visa de 10 närmaste produkterna. Detta innebär att de 10 första inte bör upprepas igen.

Så ifall du har innehåll som redans synliggjorts tidigare på andra sidor och endast utökat med några få så finns det alltid risk för att dessa kanoniseras bort, vilket är något som man helst vill undvika. Kanonisering (rel-canonical) är den kod som läggs in i källkoden på respektive landningssida. Kort förklarat så kan man säga att kanoniseringskoden förklarar för Google vilken URL de ska titta på när det handlar om innehållet på den sida besökaren går till. Därav är statiska länkar med unikt innehåll för varje sida något att rekommendera om man eftersträvar god organisk synlighet.

 

Söker ni en digitalbyrå?

När du anlitar oss som digitalbyrå kan du alltid räkna med konkreta och ärliga rekommendationer som är skräddarsydda efter dina behov, förutsättningar och mål. På Frankly värdesätter vi en transparent och nära kommunikation till våra kunder där du som kund alltid kan förlita dig på att vi tillsammans med er tar fram den bästa lösningen anpassat för just ert företag.

Behöver du hjälp med ditt företags digitala marknadsföring, en ny hemsida eller en ny innovativ strategi för att nå era mål? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer.

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.