Google’s rekommendationer inför Page Experience Update

2 juni, 2021
Google’s rekommendationer inför Page Experience Update

Google meddelar att SEO specialister och webbplatsägare inte behöver känna panik över det faktum att de ännu inte är redo för Page Experience Update som lanseras i mitten av Juni.

 

Sista minuten-råd till SEO:are

Google’s Martin Splitt ger sista minuten-råd till SEO:are världen över som arbetar frenetiskt med förberedelser inför Page Experience-uppdateringen.

Under ett live-uppträdande på Search Engine Journal Show frågar Loren Baker (grundare av SEJ) Splitt vad han skulle säga till någon som är orolig för att deras webbplats inte kommer att optimeras i tid för lanseringen i mitten av Juni.

Martin Splitt säger att det inte finns någon anledning att känna sig stressad över detta eftersom rankingfaktorn hos Page Experience-uppdateringen kommer vara tämligen låg.

Det är med andra ord en lättviktare bland alla andra rankingfaktorer. Om allt annat är lika mellan två webbplatser så kommer den webbplatsen som uppfyller kraven för Page Experience-uppdateringen ge en liten fördel framför den andra i de organiska sökresultaten.

Uppdateringen ifråga kommer inte att vara tillräckligt stor och omfattande för att webbplatsägare ska behöva släppa vad de gör och fokusera all uppmärksamhet på att förbättra Core Web Vitals.

Att förbättra sidhastigheten och den mobila användarupplevelsen är dock en väldigt bra idé oavsett om Page Experience-uppdateringen är en viktig rankingfaktor eller inte.

Splitt säger till Baker:

First things first, don’t panic. Don’t completely freak out, because as I said it’s a tiebreaker. For some it will be quite substantial, for some it will not be very substantial, so you don’t know which bucket you’ll be in because that depends a lot on context and industry and niche. So I wouldn’t worry too much about it.

I think generally making your website faster for users should be an important goal, and it should not just be like completely ignored. Which is the situation in many companies today that they’re just like “yeah, whatever.”

För in-house SEO specialister säger Splitt att det är en prestation i sig att få företaget att överhuvudtaget bry sig om Page Experience, då det inte sällan ignoreras.

I think when you can get your company to to shift from “yeah, whatever to “oh yeah, we need to get that done but we can’t get it done until June.” That’s the milestone, that’s the improvement that you want to have.

You want to have a commitment to make things better and you want to be the one who said, like, “hey this is going to be a factor in ranking, so don’t be surprised if we are seeing some changes in ranking.

Splitt avråder SEO:are att trycka på för mycket när det gäller Page Experience eftersom det riskerar att slå tillbaka.

Han rekommenderar istället att man presenterar det som att man bör ha Page Experience i åtanke i det fortsatta arbetet samt inför framtida projekt.

I wouldn’t oversell it as “oh my god, we need to stop everything else and we need to focus on Core Web Vitals right now,” because that might backfire in the end as well. So you want to take a reasonable approach about this. You want to be like, “hey, be sensitive when we’re making new changes, especially if we start new projects.”

… For new projects, definitely advise them to look into Core Web Vitals from the get-go. For projects that are already in maintenance mode, or are already actively being deployed, I would look into making some sort of plan for the mid-term future — like the next six months, eight months, twelve months — to actually work on the Core Web Vitals and to improve performance. Not just from an SEO perspective, but also literally for your users.

Om någon undrar ifall det är värt att optimera för Page Experience, tillägger Splitt att optimering av användarupplevelsen kommer aldrig inte löna sig i någon form.

Lyssna på hela diskussionen i videon nedan:


Källa
Google’s Last Minute Advice On The Page Experience Update

 

Söker ni en digitalbyrå?

När du anlitar oss som digitalbyrå kan du alltid räkna med konkreta och ärliga rekommendationer som är skräddarsydda efter dina behov, förutsättningar och mål. På Frankly värdesätter vi en transparent och nära kommunikation till våra kunder där du som kund alltid kan förlita dig på att vi tillsammans med er tar fram den bästa lösningen anpassat för just ert företag.

Behöver du hjälp med ditt företags digitala marknadsföring, en ny hemsida eller en ny innovativ strategi för att nå era mål? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer.

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.