Ska mitt företag arbeta med SEO eller SEM?

av

22 april, 2021
Ska mitt företag arbeta med SEO eller SEM?

En förekommande frågeställning hos ett flertal företag som eftersträvar en bättre digital närvaro och synlighet är bör mitt företag arbeta med SEO eller SEM?”. För den som inte är bekant med begreppen sedan tidigare reder vi ut dessa förkortningarna kort här nedanför:

 

SEO är vanligtvis en långsiktigt sätt att arbeta som innebär att man arbetar med både tekniska som grafiska & redaktionella komponenter för att generera bättre organiska placeringar, varumärkesmedvetenhet och även driva trafik i sökmotorer. Inom sökmotoroptimering finns det hundratals olika faktorer som avgör utfallet till ens placeringar hos Google, Bing & andra sökmotorer. Detta kan innefatta allt från innehåll, länkar från andra webbplatser till hur man väljer att strukturera hemsidan som gör det enklare för sökmotorerna att enkelt hitta och indexera din sida.

SEM däremot handlar om betald marknadsföring i Googles sökresultat. Att arbeta på detta sätta innebär att ni ökar synligheten för er webbplats i sökresultatet genom betald annonsering som exempelvis PPC (pay per click), vanligtvis genom att annonsera på Google Ads. Kort och gott så innebär denna form av marknadsföring att ert företag betalar per annonsklick som leder till någon av ert företags plattformar.


Arbeta integrerat med SEO & SEM för bättre synlighet & försäljning

På Frankly Media rekommenderar vi för de flesta av våra kunder att arbeta integrerat med de båda kanalerna SEO & SEM för att maximera effekten av både synlighet och försäljning. Genom att arbeta på detta sätt bidrar det till att man både sparar tid och pengar samtidigt som man täcker in det mesta av kundens köpresa. 


Det finns nämligen tidigare studier inom detta som påvisat att
CTR (klickfrekvensen) ökar med nästintill 25% om det finns en digital synlighet i både annonser och det organiska resultatet hos Google. Så om ert företag vill utöka er synlighet i sökmotorerna krävs det att man investerar i både SEO & SEM och ser till att integrera dessa två digitala arbetssätt med varandra.

 

Så hur skapar vi på Frankly synergieffekt med SEO & SEM?

Här kommer tre exempel: 

På Frankly Media arbetar vi flitigt med A/B-tester när det kommer till betald annonsering. Genom att applicera ett flertal varierande rubriker & beskrivningar för våra kunders annonser ser vi till att ta lärdom och inspiration från vad som faktiskt funkar bäst utifrån uppsatta mål. För att sedan därefter kunna nyttja den datan till att optimera för landningssidorna vad gäller titlar och metabeskrivningar med målet att öka antalet klick.

Kampanjer är ett annat effektivt sätt att arbeta integrerat med dessa två kanaler för att generera maximal synlighet hos Google. Hos oss genomförs detta med noggranna analyser i exempelvis Google Trends för på så sätt kunna ta reda på om det finns sökningar under hela året på temat eller om det bara är en kampanj som återkommer under en viss tid varje år, som exempelvis Cyber Monday. Därefter ser vi till att i god tid skapa en SEO-anpassad landningssida för Cyber Monday som kan indexeras av Google men som vi döljer på hemsidan resterande tiden av året då denna inte ska vara live. Och när det väl är dags att köra igång kampanjen för detta slår vi på båda kanalerna för att öka synligheten i både organisk som betald kanal hos Google.

Ett annat effektivt sätt att arbeta integrerat mellan dessa två kanaler är genom att arbeta med förbättring av Quality Score för ens sökord i Adwords. Detta gör vi genom att optimera landningssida med SEO-arbete som i sin tur ökar relevansen för valda sökord i annonserna. Att arbeta upp ens kvalitetsresultat gynnar i de flesta fallen båda kanalerna i form av lägre klickkostnader samt även bättre organiska placeringar i sökresultatet efter optimering av landningssida.


Letar ert företag efter en digitalbyrå?

När du anlitar oss som digitalbyrå kan du alltid räkna med konkreta och ärliga rekommendationer som är skräddarsydda efter dina behov, förutsättningar och mål.  På Frankly värdesätter vi en transparent och nära kommunikation till våra kunder där du som kund alltid kan förlita dig på att vi tillsammans med er tar fram den bästa lösningen anpassat för just ert företag.

 

Behöver du hjälp med ditt företags digitala marknadsföring, en ny hemsida eller en ny innovativ strategi för att nå era mål? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer.

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.