Google lanserar ny funktion i sökresultat!

av

30 januari, 2020
Google lanserar ny funktion i sökresultat!

Öka trafiken till din e-handel med Popular Products

 

Att leta efter den perfekta jackan eller byxorna kan vara tidskrävande. Med alla olika resultat som en sökning på Google ger kan det vara svårt att hitta rätt. Man får klicka fram och tillbaka i sökresultatet för att jämföra olika produkter från olika butiker. Nu har Google lanserat en ny funktion som underlättar för alla shopaholics. Och den påminner faktiskt en del om deras annonsformat Shopping.

 

Den nya funktionen kallas för “Popular Products” och om du bor i USA har du eventuellt redan använt den. Om du exempelvis googlar på “down jackets” hämtar Google populära produkter från olika butiker och visar dem direkt i sökresultatet. Du kan filtrera på färg, storlek, märke, omdömen m.m utan att behöva klicka dig in på e-handeln. Hittar du något som är intressant klickar du på produkten och kommer direkt till butikens produktsida där du kan läsa mer och genomföra köpet. Så här ser det nya sökresultatet ut om du bor i USA och googlar på “down jackets”:

 

 

 

Förbered med Google Merchant Center

 

För att kunna dra nytta av den nya funktionen behöver e-handlare implementera product schema markup på sina produktsidor som sen kan skickas till Google Merchant Center. Tidigare var Merchant Center något som bara var tillgängligt för annonsformatet “Shopping” men Google har på senare tid tillåtit och uppmanat e-handlare att använda det utan Shopping-annonser.

Än så länge är den här funktionen bara tillgänglig i USA men vi kan anta att det är något som förr eller senare även kommer att rullas ut i Sverige och övriga länder. Enligt Google ska den här uppdateringen hjälpa användare att snabbare hitta rätt produkter. Med ökad konkurrens från Amazon och sociala medier är det tydligt att Google vill förbättra användarupplevelsen för produktsökningar och ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

 

Är det här en ny funktion som du kommer använda dig av? Kontakta vår digitalbyrå i Stockholm så ser vi till att dina produkter syns på Google!

Annat läsvärt…

Creative Headz väljer Frankly Media

Creative Headz väljer Frankly Media

Ett digitalt partnerskap för att öka bokningar och produktförsäljning på den svenska marknaden, både genom organiska och betalda kanaler.