Plattformar som har stängt av annonsering i Ryssland

av

9 mars, 2022
Plattformar som har stängt av annonsering i Ryssland

Utöver politiska och ekonomiska sanktioner har konflikten i Ukraina fått många välkända och avgörande plattformar att stänga annonsörernas tillgång till rysk publik.

 

I och med den rådande situationen i Ukraina har detta lett till att annonsering har stängts av från nästan alla plattformar som digitala marknadsförare förlitar sig på för att nå ut till en rysk publik. Till en början inledde företag som Google, Microsoft och Facebook med att begränsa annonser från ryska statliga medier men allt eftersom konflikten blivit värre har många plattformar idag valt att utöka dessa avstängningar till att omfatta alla annonser som skulle visas för användare i Ryssland. 

 

Här kommer en lista över plattformar och deras nuvarande policy med avseende på konflikten i Ukraina:

 

Sökmotorer

 

Google och Microsoft Bing som hör till de två ledande sökmotorerna globalt, har båda valt i dagsläget att stoppa all betald annonsering i Ryssland.

 

Google: Den 27 februari avbröt Google annonser från ryska statsägda medier. Den 3 mars utökade företaget avstängningen till att omfatta alla betalannonser som visas för användare i Ryssland. 

 

Microsoft: Den 28 februari förbjöd Microsoft annonser från ryska statsägda medier. Den 4 mars beslutade man att utöka förbudet till att omfatta all nyförsäljning av Microsofts produkter och tjänster (inte bara annonser) i Ryssland.

 

Microsoft Advertising ansvarar för annonsering på både Bing, DuckDuckGo, Yahoo och AOL, så varumärken kan för närvarande inte annonsera för användare i Ryssland på dessa plattformar heller. Även om Apple idag inte innehar någon egen sökmotor har även de beslutat för tillfället att stänga av sökannonser på App Store i Ryssland. 

 

Sociala medieplattformar

 

De flesta ledande sociala medieplattformar har likaså valt att gå i samma linje som ovannämnda bolag vad gäller annonsering i Ryssland. 

 

Meta: Facebooks moderbolag beslutade samma dag som Microsoft att 4:e mars pausa annonser som riktade sig till användare i Ryssland. Flera dagar tidigare meddelade dock den ryska regeringen att man skulle blockera för sina medborgare att komma åt Facebook, så annonser kanske inte har nått ryska användare iallafall. Företaget har ännu inte meddelat om dessa förändringar kommer gälla även för Instagram, men Meta har för närvarande valt att förbjuda ryska statliga medier att visa annonser eller tjäna pengar på någon av dessa plattformar. 

 

LinkedIn: LinkedIn ägs av Microsoft och ingår därav i företagets förbud mot försäljning av både produkter och tjänster i Ryssland.

 

Twitter: Den 25 februari pausade Twitter annonser som visas för användare i Ukraina och Ryssland, med hänvisning till behover av att “se till att kritisk information om allmän säkerhet är förhöjd och att annonser inte förringar den”. 

 

Snap Inc: Snapchats moderbolag har stoppat all reklam i Ryssland, Vitryssland och Ukraina, meddelade företaget den 1 mars.

 

TikTok: TikTok har begränsat åtkomsten till ryska statskontrollerade mediekontot, men ännu verkar de inte ha slutat visa annonser till användare i Ryssland.

 

Hos Frankly Media arbetar vi ständigt med att hålla oss uppdaterade kring de senaste inom digital marknadsföring, nationellt som globalt. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om oss och våra digitala tjänster.

 

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.