Sänk kostnaderna i Google Ads med 5 steg

av

15 januari, 2020
Sänk kostnaderna i Google Ads med 5 steg

Googles sökresultat är för många annonsörer en framgångsrik kanal att synas i. Det är relativt enkelt att komma igång med Google Ads men att optimera kampanjerna så att man annonserar för minsta möjliga kostnad kräver mer kunskap. I Googles dokumentation finns det mängder av guider över hur man ska gå tillväga men man ska ha i åtanke att Google tjänar pengar på att du annonserar på deras sökmotor. Vi vill ge dig 5 tips på hur du optimerar dina kampanjer och annonser i syfte att sänka din CPC (Cost Per Click):

 

1. Öka relevansen på dina annonser

 

När du skapar dina kampanjer och annonser är det viktigt att dela upp dina sökord efter teman och placera de i olika annonsgrupper. På så sätt ser du till att rätt annons visas för rätt sökord och du skickar trafiken till rätt landningssida. Ha med sökordet i dina annonstexter och på landningssidan. Tänk på att Googles mål är att visa det mest relevanta sökresultatet för den specifika söktermen som användaren skriver in i deras sökmotor.

 

2. Få ett bättre kvalitetsresultat (Quality Score)

 

För att citera Google:

Kvalitetsresultatet är en uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. Annonser med högre kvalitet kan leda till lägre priser och bättre genomsnittlig position.”

Har du implementerat #1 har du garanterat ökat ditt kvalitetsresultat. Grattis! När dina annonser är relevanta ökar din CTR (Click-Through-Rate) eftersom de blir mer specifikt inriktade på söktermen. Med hög CTR på dina annonser kan en minskad CPC bli verklighet!

 

3. Förbättra din CTR

 

Som tidigare nämnt är en bra CTR ett måste om du vill minska dina annonseringskostnader till Google! Har du utfört #1 och #2 är det dags att börja testa dina annonser mot varandra för ännu bättre CTR. Pausa alltid de annonser som ger sämst resultat och skapa nya som får utmana vinnaren. Du bör alltid ha tre olika annonser som rullar och testas mot varandra!

Vad är då en bra CTR? Det finns tyvärr inget bra svar på den frågan eftersom det varierar från bransch till bransch. Den går dock alltid att förbättra!

 

4. Lägg till negativa sökord

 

Med negativa sökord talar du om för Google vilka sökord som du inte vill att dina annonser ska synas på. Gå till Söktermsrapporten i Google Ads och se vilka sökord som dina annonser har visats för och lägg till negativa sökord på annonsgrupp- och kampanjnivå. Nu slipper du betala för sökord som är helt irrelevanta för ditt erbjudande!

 

5. Sänk dina bud

 

När du genomfört #1-4 är det dags att börja sänka buden på dina sökord. Börja med små justeringar och ha koll på mätvärdet “Exp. (topp) %” som visar hur ofta dina annonser syns ovanför det organiska resultatet. När du optimerar dina kampanjer och annonser vill du inte förlora visningsandel och därmed trafik när du sänker dina bud. Håll koll på hur budjusteringarna påverkar din ROAS (Return On Ad Spend)!

 

Har du dyra klickkostnader i Google Ads och vill få ut mer av din annonsering? Då är du välkommen att kontakta oss på Frankly Media, digitalbyrå i Stockholm!

Annat läsvärt…