Har du råd att sluta med SEO?

av

26 februari, 2020
Har du råd att sluta med SEO?

Ibland hör vi företag som säger att “Vi vill pausa arbetet med SEO” eller “Vi äger redan förstaplaceringen på Google på sökordet XYZ så sökmotoroptimering behövs väl inte?” Vad man då inte har förstått är att SEO hela tiden måste underhållas. Så vad blir då konsekvenserna av att sluta med sökmotoroptimering?

 

För att veta vad man absolut inte ska sluta med så kan det vara bra att veta vad SEO är. Enkelt förklarat kan man säga att sökmotoroptimering består av tre pelare:

 

  1. On-page-optimering (innehåll)
  2. Teknisk optimering
  3. Externa länkar

 

Vad händer om jag slutar att utöka hemsidans innehåll?

 

När du slutar att uppdatera hemsidans innehåll är det en signal till Google att sidan inte längre är relevant och har påbörjat en långsam död. Om ditt innehåll blir passé blir dina placeringar i sökresultatet lidande. När du uppdaterar en befintlig sida med dagsfärskt innehåll ökar generellt trafiken till den sidan med upp till 30%. Om du går i tankarna att sluta skapa nya landningssidor bör du tänka på konsekvenserna. Är det värt det om det resulterar i att du blir omsprungen av konkurrenterna? Nya sidor som optimeras för nya sökord kommer ge hemsidan fler chanser att synas i Googles sökresultat. Dessa mer specifika sidor kan även användas som landningssidor när du annonserar i Google Ads. En bra relevans mellan dina landningssidor och sökord kommer att resultera i lägre kostnader och bättre konverteringsgrad.

 

Kom ihåg: Framtidens vinnare på webben är den som konverterar sin trafik till lägsta möjliga kostnad!

 

 

Vad händer om jag slutar att jobba med teknisk SEO?

 

Har man erfarenhet av webbutveckling eller tekniska prylar i allmänhet vet man att saker och ting helt plötsligt kan sluta att fungera. Har man som webbplatsägare inte en löpande översikt över alla tekniska förändringar som sker på hemsidan kan ett till synes litet problem plötsligt bli till ett VÄLDIGT stort problem. Med Googles satsning på mobilvänlighet och hastighet kan din sida helt enkelt bli för långsam och omodern för att du ska kunna ha någon chans mot dina konkurrenter!

 

 

Vad händer om jag slutar att arbeta med mina externa länkar?

 

Dina externa länkar, alltså länkar från andra hemsidor som pekar till dina sidor är en extremt viktig del av sökmotoroptimeringen. Får du länkar från skumma sidor som är flaggade av Google kommer din sökmotoroptimering att påverkas negativt. Du bör därför alltid vara vaksam över vilka det är som länkar till dig. Du vill alltid ha länkar från pålitliga och starka källor så du själv blir en pålitlig och stark källa! Det finns många verktyg som hjälper dig att hålla koll på dina externa länkar och vi använder oss av SEMrush när vi jobbar med vår egen och våra kunders hemsidor. Märker du att du får länkar från skumma sidor bör de blockeras i din disavow-fil som du kommer åt i Google Search Console!

 

Nu när du har läst det här blogginlägget så kommer du självklart inte att sluta att arbeta med SEO. Vill du klättra till toppen och stanna där så krävs ett konstant arbete med sökmotoroptimeringen. Börjar det gå åt fel håll kan det vara svårt att vända på den negativa trenden. Är du fortfarande inte övertygad? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer!

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.