Digital marknadsföring och striden om tredjepartscookies

12 februari, 2020
Digital marknadsföring och striden om tredjepartscookies

Det är ingen hemlighet att spårning är en central del av vårt arbete med digital marknadsföring. Som bekant har Apple begränsat användningen av tredjepartscookies i Safari med ITP (Intelligent Tracking Prevention). Med den nya funktionen har Apple tagit strid mot cookies och allt vad spårning på webbplatser innebär.

 

Nu står det klart att även Google hakar på trenden. I januari gick man ut med att man kommer ta bort tredjepartscookies i Chrome. Enligt StatCounter har Google Chrome en marknadsandel på 64 % världen över. Till skillnad från Apple kommer Google inte blockera alla tredjepartscookies i ett svep utan långsamt börja fasa ut användandet av dem. Så hur påverkar den här förändringen vårt arbete?

 

 

Blockering av tredjepartscookies med ITP

 

Vi backar tiden några år:

 

När GDPR (The General Data Protection Regulation) rullades ut för fullt under 2018 var det en kraftig markering mot hur data ska hanteras på webbplatser. Företag fick inte längre utan samtycke samla information om sina användare på webbplatsen som sedan kunde användas i marknadsföringssyfte. När Apple under 2019 tog striden mot förstapartscookies och lanserade ITP 2.1 begränsades insamlingen av data ytterligare! Den nya funktionen innebar att webbläsaren Safari automatiskt rensar alla användares förstapartscookies efter sju dagar.

 

Under 2019 lanserade Apple ITP 2.2 och minskade kakans livslängd från sju dagar till en dag. Som motreaktion på uppdateringen började företag att spåra sina webbplatsbesökare genom att lägga in spårningsinformation i URL:er som samlar upp datan från sina användare. Apple kontrade med att lansera den senaste uppdateringen av “Intelligent Tracking Prevention”, ITP 2.3. I skrivande stund raderas ALL sparad webbplatsdata från Safari-användare efter sju dagar. Enligt undersökningen “Svenskarna och internet” som görs av Internetstiftelsen använder hälften av alla svenskar en Iphone med Safari som webbläsare. Med andra ord är det en stor andel av din webbplatsdata som försvinner och som inte kan användas i exempelvis riktad annonsering.

 

 

Hur påverkas marknadsföringen när tredjepartscookies blockeras?

 

Att enbart ha tillgång till data som är sju dagar gammal gör det svårare att följa kundresan. Efter ITP ser vi en tydlig ökning av “Nya Användare” och “Unika Användare” från Safari i Google Analytics. Den nya datan kommer visa att köpresorna är kortare än vad de i verkligheten är. Det kräver även mer arbete och kunskap att jobba med retargeting eftersom användare automatiskt faller ur listorna efter sju dagar.

Enligt Google är deras beslut att börja blockera tredjepartscookies inte något som kommer påverka digital marknadsföring märkvärt. Man försöker istället hitta nya tekniker för att samla in data samtidigt som personlig information om användaren inte lagras. Det återstår att se hur datan i Google Analytics kommer förändras när även Google börjar blockera tredjepartscookies!

 

Upplever du en ökning av nya Safari-användare i Google Analytics? Levererar inte retargeting-kampanjerna som tidigare? Kontakta oss på Frankly Media så hjälper vi dig att samla in mer korrekt data att basera dina affärskritiska beslut på!

Annat läsvärt…