Universal Analytics stängdes ner den 1 juli 2023 – Nu tar GA4 över

av

3 juli, 2023
Universal Analytics stängdes ner den 1 juli 2023 – Nu tar GA4 över
Google Analytics 4 (GA4) har nu ersatt Universal Analytics (UA) och det kommer att vara standardversionen av Googles verktyg framöver. Det som sticker ut med den här migreringen från Google är att GA4 inte är bakåtkompatibel. Detta innebär att data som samlats in i Universal Analytics inte kommer att visas i den nya egendomen för GA4. Övergången från UA till GA4 kan därav liknas vid att starta ett helt nytt Google Analytics-konto.

Orsaken till att data från UA inte kan överföras till GA4 är att Google har antagit en helt ny metod för datainsamling. Den nya datamodellen är helt annorlunda. Till exempel används inte längre sessioner som en styrande faktor i GA4, vilket var fallet i tidigare mätningar.

Viktigt att veta från nedstängningen av UA

– Universal Analytics kommer att sluta samla in data, men ni kommer fortfarande att kunna komma åt er data fram till Juli 2024. Vår rekommendation är dock att ni redan nu exporterar och sparar ner er data för att vara på den säkra sidan.
– Du kommer inte att kunna överföra din UA-data till GA4. Vårt tips är att skapa en GA4-vy redan nu om du inte gjort det!
–  Sedan lanseringen så har GA4 kontinuerligt förbättrats och Google jobbar ständigt på att utveckla verktyget – Men tills de är helt färdiga så kommer det tyvärr att kvarstå en del buggar och problem.

Är det svårt att byta från Universal Analytics till GA4?

Att skapa en GA4-egendom för att samla in data är enkelt och endast några få steg bort. Det som dock är svårare är uppsättningen av spårning och rapportering. Det krävs mycket tid att få till en korrekt mätning och uppsättning av mål i GA4. Man behöver veta vilka nyckeltal och KPI:er man vill titta på och mäta, om de skiljer sig mot tidigare. Dessutom måste man sätta upp nya taggar i Google Tag Manager då de gamla UA-taggarna inte kommer att fungera mot GA4. Har man en komplex uppsättning eller känner sig osäker på hur man skall gå tillväga så hjälper vi er gärna. Tappa inte värdefull data i migreringen – boka in ett möte med oss på Frankly om ni vill gå igenom er analytics-uppsättning så hjälper vi er hela vägen.

Vår rekommendation är att få detta på plats så snart som möjligt. Så att ni kan fortsätta spåra, analysera och optimera på bästa sätt. Lycka till med er resa in i den spännande världen av Google Analytics 4 och tveka inte på att höra av er!

Kontakta oss

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.