Viktigt: Google Universal Analytics upphör att fungera 1 juli 2024!

8 april, 2024
Viktigt: Google Universal Analytics upphör att fungera 1 juli 2024!

Från och med den 1 juli 2024 kommer ingen längre att kunna ta del av Universal Analytics. Detta betyder att all historisk data behöver sparas ner innan dess, annars försvinner det permanent.

I Googles tidigare uttalanden kring Analytics 4 (GA4) och Universal Analytics (UA) meddelade de att UA kommer att sluta bearbeta ny data från och med 1 juli 2023. Även om användare fortfarande kunde, och kommer att kunna, komma åt UA-data för historisk rapportering fram till 1 juli 2024, kommer åtkomsten helt att upphöra efter detta datum. Det innebär att det är av stor vikt för alla som fortsatt förlitar sig på Analytics-data att både övergå till GA4, men framförallt att spara ner all historisk data nu innan den försvinner permanent.

Vill ni ha hjälp med att spara all värdefull UA-data innan den försvinner?

Vi har tagit fram kompletta lösningar för att kunna presentera och visualisera datan på ett enkelt sätt för framtida bruk. Kontakta oss så hjälper vi er omgående med detta!

Mer om övergången

Det är inte bara UA-datan som man slutar att få tillgång till. Från och med detta datum kommer Google att stänga ner allt som har med Universal Analytics och göra, vilket inkluderar alla tjänster och API:er. Detta betyder att om ni inte redan har gjort det, behöver ni migrera alla dessa kopplingar till GA4 nu.

När UA-tjänsten avvecklas, kommer en rad produktintegreringar och funktioner som många användare förlitar sig på att upphöra. Detta inkluderar, utöver UA-data som tidigare nämnt, tillgången till och användningen av inställningar via olika produktintegreringar med annonsörer, utgivare och andra plattformar. Några exempel på hur detta kan påverka användarna är:

  • Mål och e-handelstransaktioner som registrerats i UA kommer inte längre att mäta nya konverteringar. Detta innebär att data som tidigare använts för att optimera och mäta effektiviteten i annonseringskampanjer, särskilt de som använder smart budgivning, kommer att gå förlorade.
  • Målgruppslistor skapade i UA kommer att stängas ned. Denna förändring kan ha en direkt inverkan på medieaktivering och därmed även på resultatet av annonskampanjer.
  • API-förfrågningar relaterade till UA, inklusive de som hanterar radering av data genom User Deletion API, kommer att sluta svara. Detta påverkar även verktyg som använder dessa API:er, till exempel Looker Studio.
  • Möjligheten att begära BigQuery-export och återfyllning av tidigare data från UA 360-egendomar begränsas till den 30 juni 2024. Data som redan har exporterats kommer dock att förbli tillgänglig i BigQuery.
  • Funktioner relaterade till Attribution-projekten, som var en del av en betaversion inom Google Analytics, kommer att raderas.

Dessa förändringar understryker vikten av att proaktivt migrera till GA4 för att säkerställa kontinuitet i insamling och analys av webbdata samt att kunna fortsätta driva och mäta effektiviteten i digitala marknadsföringsstrategier.

Är detta något ni vill ha hjälp med? Vi erbjuder hjälp med både migrering till GA4 och nedladdning av all historisk data till en presenterbar mall. Kontakta oss så kikar vi på en unik lösning för just era behov!

Kontakta oss

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.