Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

22 april, 2024
Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Google och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er.

De nya kraven har länge rekommenderats av inkorgs-leverantörer som bästa praxis men har nu gått från rekommendation till krav. Detta gör att Google och Yahoo anser att en korrekt uppsättning är avgörande för framgångsrik (eller ens fungerande) e-postmarknadsföring. Om ni uppfyller kraven, som vi kommer att gå igenom, blir det lättare för inkorgs-leverantörerna att identifiera er som en legitim avsändare, vilket i sin tur gör att ni inte hamnar i skräpkorgen.

Behöver alla uppfylla dessa kraven?

Den nya uppsättningen är ett krav för alla avsändare, och specifikt för massavsändare, vilket är de som skickar 5 000 eller fler e-postmeddelanden till olika Google-konton per dag.

Om ni är osäkra på om ni uppfyller gränsen på 5 000 e-postmeddelanden finns här några riktlinjer:

  • Google kommer att inkludera personliga konton som slutar på @gmail.com och @googlemail.com.
  • All trafik från en viss avsändare kommer att räknas mot tröskeln på 5 000, inklusive transaktionsmeddelanden.

Så ni kan vara närmare 5k-gränsen, och kvalificera er som massavsändare, än ni tror.

Dessa 3 sakerna behöver massavsändare implementera

Det finns 3 huvudkrav som ni måste uppfylla om ni nått tröskelvärdet för att kategoriseras som en massavsändare:

1. Ställ in DMARC-autentisering för din sändande domän

DMARC är en säkerhetsstandard för e-post som gör det möjligt för domänägare att övervaka vem som skickar e-post med deras domän och instruerar e-postmottagare (som Gmail) att godkänna, sätta som karantän eller avvisa e-post som inte skickas från en autentiserad källa.

2. Använd samma “Från:”-rubrik som ditt domännamn

Om ni är en massavsändare behöver ni en egen avsändardomän – ni kan inte längre använda en delad domän. Detta gäller både marknadsföring och transaktionsmeddelanden.

3. Gör det enklare och tydligare för användaren hur man kan avsluta prenumerationen

Detta krav är faktiskt tvådelat:

a. Dina marknadsföringsmeddelanden måste innehålla en metod för att avsluta prenumerationen i bara ett steg.

b.Det måste också finnas en avregistreringslänk i meddelandetexten – men den länken behöver inte vara ett klick för att avsluta prenumerationen.

Krav för alla avsändare

Om ni skickar till Googles e-postkonton, även om ni inte regelbundet skickar 5 000 meddelanden eller mer per dag, måste ni uppfylla några nya krav.

Håll dina spam-frekvenser låga
Ni har säkert redan försökt att hålla antalet spam-klagomål så lågt som möjligt för att undvika skräpkorgen, men nu måste ni hålla dem under 0,1%.

Imitera inte Gmails “Från:”-rubriker
Den här bör bara påverka er om ni är en entreprenör som precis har kommit igång. Om ni ännu inte har en egen domän och använder gmail.com eller googlemail.com i din “Från:”-adress kommer din e-post att hamna i skräppostmappen.

Finns det några andra nya krav?

Det finns också en handfull nya krav som ni som använder en del e-posttjänster inte behöver oroa er för;

Dessa är:

  • Konfigurera SPF och DKIM e-postautentisering för din domän
  • Säkerställa att din sändande domän och IP har giltiga framåtriktade och omvända DNS-poster
  • Formatera meddelanden enligt standarden Internet Messaging Format

Behöver ni hjälp med att sätta upp detta? Kontakta oss idag så hjälper vi er. 

Kontakta oss

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Annat läsvärt…