Fortsätt arbeta med er SEO

av

17 april, 2020
Fortsätt arbeta med er SEO

Hur bör man tänka kring sökmotoroptimering i dessa tider?

 

SEO är ett långsiktigt arbete som måste underhållas. Ibland hör man om företag som vill pausa eller sluta helt med SEO-arbetet för att de redan har flera förstaplaceringar på Google. Men om du slutar att uppdatera ditt innehåll på webbplatsen signalerar du indirekt till Google att sidan inte längre är relevant, och således minskar trafiken till hemsidan och placeringarna sjunker. Arbetet med SEO behöver ske på löpande basis, detta är viktigt för att säkerställa att viktiga intäkter inte går förlorade.

Nu i denna rådande situation som vi befinner oss i är det fortfarande lika viktigt att fortsätta arbetet med SEO. Googles placeringar tar ingen paus och därför vill inte vi heller göra det. Det är nu när andra väljer att backa som man har chans att öka sina placeringar och hamna högre upp i sökresultaten. När det gäller Google så brukar man säga att om man inte syns så finns man heller inte, och detta stämmer verkligen. Om du inte redan arbetar med SEO så är det här ett perfekt läge att börja!

 

SEO för Hotell & Restaurang

Hotell och restaurangbranschen har en tuff period framför sig. Därför är det extra viktigt att vi fortsätter arbeta med SEO för våra kunders räkning under denna svåra period, för att bibehålla deras placeringar eller till och med klättra i rankingen. Arbetet med on-page samt off-page SEO fortsätter! Våra kunder inser verkligen vikten och värdet av det arbete vi lägger ner på deras SEO, och förstår att arbetet behöver fortsätta och inte skjutas till framtiden.

 

När denna situation som världen befinner sig i just nu börjar avta, kommer det fortsatta arbetet med SEO för de företag som har drabbats hårdast visa sig vara väldigt tacksamt i form av behållna placeringar eller t.o.m förbättrade placeringar på Google.

Summa summarum: Sluta aldrig med SEO-arbetet!

 

 

Fördelen med SEO

 

Många tror att de arbetar tillräckligt med SEO men oftast är det inte så. Den viktigaste trafikkällan till din webbplats är Google, det vill säga både SEO & Google Ads. Fördelarna med SEO är att det är en mycket kostnadseffektiv kanal som ger gratis klick vilket är en stor fördel i dessa tider, när ekonomin kan ha tagit lite stryk. Fördelen med Google Ads är att du snabbt kan driva mer klick till din hemsida, men det kräver också en större medieinvestering. Investeringen i SEO är ofta en bråkdel av det som företag lägger på annonsering i Google Ads. Investeringen ger avkastning under en lång tid framöver om du fortsätter att arbeta aktivt med din SEO.

 

Hur arbetar man med SEO under coronatider?

 

  • Intervjua dina kollegor eller era kunder. Ett bra sätt att förnya innehållet på en sida eller i er blogg!
  • Städa upp gamla sidor och interna länkar, uppdatera text & innehåll på viktiga landingssidor.
  • Svara på recensioner som skrivits om ditt företag, se till att besvara frågor och kritik
  • Uppdatera din Google My Business & jobba med SEO för lokala sökningar.
  • Gå igenom externa länkar och se över vart länkar kommer ifrån

 

 

Vill du eller ditt företag ha hjälp med er SEO? Kontakta oss på Frankly Media så berättar vi mer!

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.