KUNDCASE – Fordonsbolaget

Fordonsbolaget –
Framtidens bilhandlare

Ett digitalt samarbete som bidragit till en mer träffsäker annonsering som genererat en ökning på 740% med en förbättrad konverteringsgrad på hela 992%. I samråd med kund har vi satt strategi för SEO, tillämpat CRO-optimeringar samt optimerat annonskampanjer för Google Ads med huvudsakligt mål att öka inköpen av begagnade bilar under året 2022.

Utveckling sedan start

%

Konverteringar via Google Ads

%

Konverteringsgrad via Google Ads

%

Organiska sessioner

Om Fordonsbolaget

Fordonsbolaget grundades 2012 och är en bilhandlare i Stockholm som med nytänkande och framåtanda skapat det bästa och mest effektiva kundmötena på nätet genom moderna lösningar och service i världsklass. Hos Fordonsbolaget är det enkelt, tryggt och roligt att köpa & sälja premium bilar på nätet, som vilken vara som helst. Sedan start har man fortsatt växa och innehar idag över 25 duktiga och engagerade medarbetare med en ny bilhall som är under uppbyggnad i Stockholmsområdet.

+740% konverteringar via Google Ads

Som digital partner fick vi det goda förtroendet att öka antalet inköpta bilar hos Fordonsbolaget genom annonsering av sökordskampanjer i Google Ads.
 
Genom noggranna sökordsanalyser och träffsäker styrning har vi nått ut till privatpersoner som aktivt söker efter att lägga ut sin personbil till försäljning. Detta i kombination med löpande optimering av våra aktiva annonser bidrog till en kraftig ökning av intresseförfrågningar jämfört med föregående period.

+992% ökad konverteringsgrad

Till vårt mål att öka antalet lämnade intresseförfrågningar noterade vi inledningsvis att antalet besökare var förhållandevis väldigt högt gentemot konverteringarna. Detta resulterade i att vårt efterföljande fokus av de nyskapade kampanjerna blev till hur vi skulle kunna tänkas förvalta trafiken till att faktiskt uppfylla vårt huvudsakliga mål.
 
I och med detta kom vi i insikt tillsammans med Fordonsbolaget att det fanns möjligheter till CRO-förbättringar på landningssidan som implementerades i ett tidigt stadie och som med stor sannolikhet hade en positiv inverkan på konverteringsgraden som ökade kraftigt.

+101% ökning av organiska besökare till bloggen

Till SEO har vi överlag fokuserat på ett flertal relevanta sidor för sälja och köpa begagnade bilar där vi satt upp en gedigen actionplan för befintliga och planerade landningssidor. Eftersom vi i ett tidigt stadie noterade en tuff konkurrens för ett flertal söktermer såg vi en god möjlighet att driva och boosta trafik till våra högst prioriterade sidor i form av bloggande.
 
Genom våra sökordsanalyser och i samråd med kund lyckades vi ta fram ett flertal aktuella ämnen som vi optimerat god synlighet för vilket resulterade i en ökning med över 100% sessioner för våra blogginlägg. Detta har i sin tur varit väldigt gynnsamt för våra mest väsentliga sidor som vi sakta men säkert börjar inneha goda placeringar till det organiska.

Next case