Pinterest

Pinterest – Vad är det och hur fungerar det

Med över 450 miljoner aktiva användare varje månad och ett växande antal konsumenter som använder plattformen för att upptäcka nya produkter är Pinterest en suverän källa för företag att driva trafik och försäljning.

Bakgrund

Ibland är det inte lätt att finna orden till att beskriva vad du letar efter – men du vet när du ser det. Med över 450 miljoner aktiva användare varje månad och ett växande antal konsumenter som använder plattformen för att upptäcka nya produkter är Pinterest en suverän källa för företag att driva trafik och försäljning. Men vad är Pinterest och hur fungerar det egentligen? Let’s dive in!

Vad är Pinterest?

Pinterest är en digital plattform där användare surfar bland innehåll (kallade “Pins”) för att hitta inspiration och nya idéer. En visuell sökmotor, skulle man kunna säga, där du kan hitta inspiration till allt från till allt från inredning, kläder till matlagning med mera.
 
Hittar du något du tycker om? Då kan du spara innehållet i en anslagstavla där du enkelt kategoriserar och organiserar din inspiration. Du kan även inspireras av andra användare och följa deras anslagstavlor. Innehållet länkar i sin tur vidare till ursprungskällan, exempelvis en blogg eller en webbplats.

Varför Pinterest?

Pinterest är en otroligt bra plattform för företag att nå ut till sina målgrupper. Men vad är det egentligen som gör att Pinterest skiljer sig från andra sociala medier? Som tidigare nämnt fungerar Pinterest mer som en sökmotor. Ta exempelvis inredning, som är en av de mest populära kategorierna på Pinterest. En användare letar efter nya möbler och söker på “grön soffa”. Flertalet resultat dyker upp med innehåll som matchar användarens sökning och det är här det uppstår ett utmärkt tillfälle för dig som företag att synas med dina annonser!

Pinterest är en plattform där användare aktivt letar efter ett visst typ av innehåll medan andra sociala medier, som exempelvis Instagram, är till för att skapa och dela innehåll med andra användare. Närmare 9 av 10 använder Pinterest för att hitta inspiration inför kommande inköp och hela 98% av användarna säger sig prova nya produkter och tjänster baserat på sina sökningar.
 
97% av sökningarna som görs på Pinterest är generiska, vilket innebär att användare inte söker sig till specifika varumärken. Personer som använder Pinterest är där för att upptäcka och bli inspirerade, så se till att finnas där för att göra idé till verklighet. I Sverige finns 1,7 miljoner användare som många är på jakt efter något nytt. Kanske är det ditt företag de hittar härnäst?

Annonsera på Pinterest

Annonserna för Pinterest Ads kallas Promoted Pins och ser ganska exakt ut som andra pins i flödet med skillnaden att en Promoted Pin är märkt som sponsrad. På så sätt skulle man kunna säga att Promoted Pins fungerar som en typ av native advertising. Trycker du på en sponsrad Pin skickas du dessutom direkt vidare till annonsörens hemsida. För vanliga Pins måste du först trycka på bilden för att sedan trycka dig vidare till den länkade sidan.
 
När du annonserar på Pinterest kan du nå bredare eller nischade målgrupper baserat på intressen, ålder och demografi. Beroende på ditt mål med kampanjen finns det en mängd olika intressegrupper att rikta dina annonser mot – möjligheterna är oändliga och det är bara du som sätter gränserna!

3 tips för att komma igång med Pinterest

  • Se till att skriva relevanta beskrivningar till dina Pinterest-annonser. På så sätt blir det enklare för användare att hitta dig i sina sökningar.
  • Likt för andra sociala medier gäller det att vara aktiv! Se till att lägga upp Pins regelbundet för att fånga dina målgruppers intresse.
  • Länka, länka, länka – se till att trafiken kommer dit du vill genom att länka alla Pins till relevanta webbplatser

Vill du ha hjälp att annonsera via Pinterest?

Låter Pinterest som något för dig, men känner du att du behöver hjälp att komma igång? Hos Frankly Media jobbar SoMe-specialister som är experter på att optimera annonser på Pinterest. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu