SoMe

Så ofta bör du posta på sociala medier

Hur ofta bör man posta på sociala medier för bästa resultat? Med tanke på de ständiga uppdateringarna i olika plattformars algoritm kan denna fråga kännas komplicerad. För att göra det lite enklare har vi sammanställt vad anställda på de populäraste kanalerna själva säger är viktigt för organisk synlighet hos just dem.

Sociala Medier – en grundläggande del av vårt vardagliga liv

Sociala medier är numera en grundläggande del av vårt vardagliga liv. Miljoner människor uppdaterar dagligen en rad olika plattformar med idéer, vardagsliv och upplevelser. Att synas på sociala medier som företag är därmed en väldigt viktig del av att kunna nå ut med produkter och tjänster till befintliga och nya kunder. Men hur aktiv man bör vara på de olika plattformarna är en knepig fråga och att nå en god organisk räckvidd kan många gånger kännas som en riktig huvudvärk. Det som funkade förra året, eller ja, till och med igår, kanske inte är lika aktuellt idag.

Facebook

Att organisk räckvidd går ned på många plattformar är inget nytt, men ingen plattform har drabbats lika hårt som Facebook. Den genomsnittliga engegemangsgraden för ett inlägg på kanalen ligger just nu endast på 0.07%, något som fått många sociala media managers att slita sig i håret. På grund av detta är det många företag som slutat arbeta aktivt med sin Facebook-sida och kanske endast använder kanalen för att reposta inlägg från Instagram. Med sina många användare, framförallt i äldre segment kan det dock vara en god idé att inte avskriva Facebook helt. För att behålla en god synlighet mot sin målgrupp rekommenderar Facebook att man postar cirka 1-2 inlägg per dag.

Instagram

På tal om plattformar som fått sociala media managers att slita sig i håret – Instagram är också kända för sina många algoritmändringar. För att du ändå ska behålla god synlighet i dina följares flöden bör du posta minst 3 gånger i veckan. Bäst resultat får du genom att blanda olika format som karusell, reels och stillbild. På Instagram är det även en god idé att arbeta aktivt med stories 1-2 gånger om dagen för att hålla sig aktuell mot sina följare.

Tiktok

Tiktoks kan kännas knepig, även för den med erfarenhet av plattformen. För att få en förståelse för vad som fungerar bra är det viktigt att posta ofta och utvärdera vad som får bäst spridning och engagemang. Tiktok rekommenderar själva att man ska posta 1-4 gånger om dagen, men detta är självklart inte realistiskt för alla. Sikta istället på att lägga upp nya inlägg 3-5 gånger i veckan så att du erbjuder dina följare något nytt flera gånger under veckan.

Annonsera på LinkedIn

LinkedIn

På LinkedIn är det kvalitet för kvantitet som räknas, så här är det viktigt att skriva intressant och engangerande content som håller över tid. Ett inlägg på LinkedIn har en mycket längre livstid än inlägg på andra kanaler i och med att inlägget sprids till nya feeds varje gång någon gillar eller kommenterar på inlägget. LinkedIn själva rekommenderar att man ska posta inlägg varje dag för att hålla ett högt engagemang, men glöm inte bort, kvalitet före kvantitet. En mer rimlig målsättning kan vara att posta 3 inlägg i veckan.

Pinterest

Till skillnad från övriga plattformar som förespråkar en väldigt hög frekvens i inlägg förespråkar Pinterest istället att kvaliteten och relevansen är viktigare för att lyckas med sin organiska närvaro på denna plattform. Det kan alltså räcka gott och väl med att posta 1 gång i veckan innan man satt en tydlig strategi för plattformen. Till skillnad från Instagram och Tiktok är inte målet med inlägg på Pinterest att bli virala. Inlägg på Pinterest kan nämligen ha god synlighet i veckor, eller till och med månader, efter att de publicerats. Att skapa innehåll som skapar högt engagemang och som är relevant mot användarnas sökbeteende är därför det viktigaste.

Slutsats

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu