Vad innebär den nya iOS14 uppdateringen för Facebook Ads?

av

19 mars, 2021
Vad innebär den nya iOS14 uppdateringen för Facebook Ads?

Vad innebär den nya iOS14 uppdateringen för Facebook Ads?

Facebook är mycket mer än bara en plattform för vänner och bekanta. Sedan det lanserades i 2006 har det vuxit till att bli en av världens största medieplattformar och miljarder kronor pumpas årligen i annonspengar. Men i samband med att allt mer tid spenderas online har därför frågan kring integritet lyfts.

Därför gick Apple ut och meddelade att det kommer ske vissa förändringar i samband med uppdateringen av deras mobila operativsystem iOS. Den största förändringen är att applikationer som använder sig av spårning (I detta fall Facebook Pixel) behöver ett godkännande från användaren. Det betyder att du ej kan rikta annonser på samma sätt till de användare som blockerar spårningen. Detta kommer såklart ha en påverkan på resultaten av din annonsering. Bland annat kommer dina målgrupper att påverkas.

 

  • Retargeting – Retargeting innebär exempelvis att du visar upp dina annonser för personer som besökt din hemsida i ett tidigare skede. Detta innebär att de besökare som besökt din hemsida via en mobil med iOS14 inte kommer att se dessa annonser.
  • Lookalike – När du skapar en lookalike-målgrupp så kommer den ej att innehålla datan från iOS14-användare. 

Som annonsör kommer du att begränsas till att använda dig av åtta konverteringshändelser per domän. Du kommer också att behöva rangordna dessa efter prioritet. 

 

Förbered dig inför iOS14-uppdateringen

Facebook’s respons inför den kommande uppdateringen är att de har börjat med aggregerad händelsemätning. Med “samlad händelsemätning” kan du fortsatt spåra konverteringar samtidigt som du respekterar deras integritet. Följ vår checklista för att korrekt sätta upp samlad händelsemätning

 

Checklista inför iOS14-uppdateringen

Verifiera din domän 

Facebook rekommenderar att du verifierar din domän i Facebook Business Manager. När du verifierar domänen finns tre alternativ. 

  • HTML-filuppladdning
  • DNS TXT-post
  • Meta Tag-verifiering

Prioritera dina events 

Med den aggregerade händelsemätningen så kommer du vara begränsad till endast 8 händelser. Facebook kommer i samband med detta att rangordna eventsen baserat på historisk data men det kan vara klokt att se över dessa och eventuellt ändra om du anser att något annat event bör prioriteras. Så här konfigurerar du prioriteringen av events:

 

  • Gå till Event Manager
  • Välj “Samlad händelsemätning” och sedan på “Konfigurera webbhändelser
  • Välj din domän och ta “Hantera händelser”
  • Rangordna dina event från lägsta prioritet till högst prioritet
  • Klicka på skicka & bekräfta

Se över befintliga kampanjer

Det kan vara klokt att gå igenom de aktiva kampanjer man har för att säkerställa så att de inte optimeras för ett event som inte längre är aktivt. Dessa punkter kan vara värt att gå igenom i respektive kampanj för att säkerställa att de är fullt optimerade inför iOS14. 

 

  • Kampanjoptimeringar
  • Attributionsfönster
  • Bud
  • Anpassade målgrupper

Övervaka dina kampanjer

Det kan vara klokt att hålla ett extra öga på både kampanjer och målgrupper för att se hur de utvecklas i början. Det kommer att ske förändringar och i vissa fall kan man se att antalet konverteringar som rapporteras in sjunker kraftigt. Detta kommer att ställa högre krav på annonsören att optimera både målgrupper och kampanjer ännu mer frekvent.

 

Känner du dig osäker på hur iOS14 kommer påverka din annonsering? Vi på FRANKLY är experter på annonsering via Facebook och Instagram och bistår er gärna med assistans i er digitala resa. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med er digitala resa!

 

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.