Vad händer när avtalet är påskrivet?

av

5 mars, 2021
Vad händer när avtalet är påskrivet?

Hur går vi vidare, vad gör vi nu, vad händer framåt?

Den frågan får vi så gott som varje gång av våra nya SEO-kunder och vi tycker det är en bra fråga.

 

Efter att vi gått igenom grundläggande saker som inloggning till hemsida, åtkomst till Google Analytics och Google Search Console, brukar vi alltid börja med en nulägesaudit. Vi gör då en djupgående analys av webbplatsen samt befintliga placeringar och söktrafik för att bedöma hur vi kan förbättra resultaten genom SEO. Baserat på detta tar vi fram konkreta estimat på KPI:er för trafik, placeringar och konverteringar.

 

I nulägesauditen ingår bland annat:

 

– Sökordsanalys
– Teknisk analys
– Redaktionell analys
– Länkanalys
– Trafikanalys
– Konverteringsanalys
– Omvärldsanalys

 

Vissa webbplatser är väl ihopsnickrade där webbutvecklaren har byggt en sökmotorvänlig hemsida som ger goda möjligheter att synas på Google. Oftast identifierar vi dock en mängd optimeringsåtgärder som är nödvändiga för att börja ranka i sökmotorerna.

 

Uppstartsmöte

När nulägesauditen är klar så bokar vi ett uppstartsmöte med kunden där vi går igenom rekommenderade åtgärder och berättar hur arbetet kommer att genomföras. En del av vårt uppdrag är att utbilda våra kunder så att de har förståelse för vad vi gör och vad deras investering leder till.

 

Vi lyssnar även på kundens förväntningar och sätter upp gemensamma målsättningar för SEO-arbetet. Vår erfarenhet säger att en engagerad kund så gott som alltid når bättre resultat än de kunder som inte är det. Vi behöver även ha god insyn i kundens verksamhet för att förstå vad deras målgrupp söker efter och vilka sökord vi ska prioritera.

 

Löpande arbete med SEO

Efter uppstartsmötet så börjar vi med optimeringsarbetet och åtgärdar de mest kritiska punkter som auditen påvisat. Det kan vara tekniska problem som förhindrar indexering av hemsidan, avsaknad av redaktionellt innehåll, sidtitlar och meta-beskrivningar, eller långsam sidladdning på grund av “tunga” script och bilder.

 

Kort sagt kan man säga att vi med den inledande optimeringen ser till att utgångspunkten återgår till noll snarare än att ligga på minus. Sen fortsätter det löpande arbetet med sökmotoroptimering som får hemsidan att börja klättra i rankingarna.

 

Vi har regelbundna avstämningar med kund för att uppdatera om arbetet som gjorts och hur vi ligger till i förhållande till uppsatta mål. Baserat på resultaten anpassar vi optimeringsarbetet och kommer med nya rekommendationer på hur vi ska nå toppen av sökresultaten.

 

Vill du också synas på Google? Kontakta oss så berättar vi mer!

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.