Samtycke för riktad annonsering på Meta – redan förbjudet i Norge

av

22 augusti, 2023
Samtycke för riktad annonsering på Meta – redan förbjudet i Norge

Meta meddelade den 1 augusti 2023 att de kommer att börja be om samtycke från användare i EU eftersom de visar riktad reklam på sina plattformar. Denna förändring kommer som en reaktion på påtryckningar från tillsynsmyndigheter i Europa. Detta för att skapa en annonseringsupplevelse som är mer transparent och användarcentrerad. Förändringarna kommer ske för länder inom EU, EES och Schweiz.

 

Norge är det första landet som har genomgått förbudet för att behandla personuppgifter i enlighet med GDPR. Där måste Meta sluta med beteendebaserade annonser inom landet i tre månader med start den 4 augusti 2023.

 

Bakgrunden till detta förbud har sina rötter i en dom från EU-domstolen den 4 juli som slog fast att Meta illegalt samlade in användardata för att rikta reklam till individer utan deras uttryckliga samtycke. Denna dom har haft betydande konsekvenser för hur Meta måste omforma sin reklamstrategi för att uppfylla regelverken.

Vad innebär det för marknadsförare?

För marknadsförare som använder Meta-plattformarna innebär dessa förändringar justeringar i deras tillvägagångssätt. Eftersom Meta går från att använda “berättigat intresse” som rättslig grund för att samla in användardata för riktad reklam till att kräva “samtycke”, måste användare nu aktivt godkänna att deras data används för personligt anpassad annonsering.

 

Denna omställning kan potentiellt leda till färre användare som ger sitt samtycke för riktade annonser, vilket i sin tur kan påverka precisionen och storleken på målgrupperna. Marknadsförare kan stå inför utmaningen att nå en lika specifik eller bred publik som tidigare, om en betydande andel användare väljer att inte ge sitt samtycke. 

 

Trots förbudet i Norge kan Facebook och Instagram fortfarande visa anpassade annonser baserade enbart på en användarprofils ”Om”-sektion. Meta kan också köra kontextuella annonser som inte är beroende av att spåra användare. Denna utveckling kan emellertid leda till att annonser blir mindre relevanta, och användare kan möjligen uppleva en ökning av frekvensen och upprepningen av annonser. Troligtvis kommer vi även se högre annonskostnader och högre konkurrens om specifika målgrupper. Beslutet verkar just nu inte påverka retargeting eller konverteringsannonser. 

 

I takt med att Meta fortsätter att justera sin annonseringsstrategi för att uppfylla regelverk och krav från olika länder, kommer marknadsförare att behöva hålla sig uppdaterade och flexibla för att navigera framgångsrikt genom dessa förändringar.

Kontakta oss

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Annat läsvärt…

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.