TikTok fortsätter att utvidga sina möjligheter för annonsering och den senaste tillskottet är “Search Ads Toggle.” Denna funktion gör det möjligt att placera annonser mitt bland organiska videor när användare gör sökningar på plattformen.
Dessa sökannonser fungerar som en förlängning av TikToks befintliga videoannonser.
Denna förändring kommer i en tid då TikToks inflytande fortsätter att växa. Med en månatlig användarbas på 100 miljoner aktiva användare enbart i USA, känner stora teknikföretag som Google pressen från TikToks framgång, särskilt inom söksegmentet. Varje sökannons kommer att tydligt märkas med en “Sponsored”-etikett. Placeringen av dessa annonser kommer att bestämmas av flera faktorer som relevans för sökfrågan, användarens avsikt bakom sökningen samt andra beteendemönster som TikTok har identifierat.
Än så länge är verktyget endast lanserat i USA, men planerats att lanseras i fler länder under tredje kvartalet.
Fördelar med verktyget är att annonsörer kan nå en mer målinriktad publik med tydliga avsikter. Genom att använda sig utav sökannonser kan varumärken nu effektivt nå användare som söker efter specifikt innehåll, vilket i sin tur ökar möjligheterna till ökat engagemang och högre konverteringsfrekvenser. TikTok har även infört möjligheten att inkludera negativa nyckelord i sina kampanjer. Det är fördelaktigt då man kan få en ännu större kontroll även annonserna, genom att kunna undvika att annonserna hamnar bredvid innehåll som inte är i linje med företagets värderingar och målgrupp.
Har ni inte redan börjat annonsera på TikTok så börjar det bli dags att göra det nu.
Kontakta oss
Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.