Ny möjlighet, sökannonser på TikTok

av

4 september, 2023
Ny möjlighet, sökannonser på TikTok

TikTok fortsätter att utvidga sina möjligheter för annonsering och den senaste tillskottet är “Search Ads Toggle.” Denna funktion gör det möjligt att placera annonser mitt bland organiska videor när användare gör sökningar på plattformen.
Dessa sökannonser fungerar som en förlängning av TikToks befintliga videoannonser.
Denna förändring kommer i en tid då TikToks inflytande fortsätter att växa. Med en månatlig användarbas på 100 miljoner aktiva användare enbart i USA, känner stora teknikföretag som Google pressen från TikToks framgång, särskilt inom söksegmentet. Varje sökannons kommer att tydligt märkas med en “Sponsored”-etikett. Placeringen av dessa annonser kommer att bestämmas av flera faktorer som relevans för sökfrågan, användarens avsikt bakom sökningen samt andra beteendemönster som TikTok har identifierat.

 

Än så länge är verktyget endast lanserat i USA, men planerats att lanseras i fler länder under tredje kvartalet.

Fördelar med verktyget är att annonsörer kan nå en mer målinriktad publik med tydliga avsikter. Genom att använda sig utav sökannonser kan varumärken nu effektivt nå användare som söker efter specifikt innehåll, vilket i sin tur ökar möjligheterna till ökat engagemang och högre konverteringsfrekvenser. TikTok har även infört möjligheten att inkludera negativa nyckelord i sina kampanjer. Det är fördelaktigt då man kan få en ännu större kontroll även annonserna, genom att kunna undvika att annonserna hamnar bredvid innehåll som inte är i linje med företagets värderingar och målgrupp.

Har ni inte redan börjat annonsera på TikTok så börjar det bli dags att göra det nu.

Kontakta oss

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu

Externa länkar och rekommendationer

Annat läsvärt…

AI Overviews (f.d. Google SGE): AI-baserad sökmotorupplevelse som förändrar sökresultaten

AI Overviews (f.d. Google SGE): AI-baserad sökmotorupplevelse som förändrar sökresultaten

AI Overviews (f.d. Google SGE, Search Generative Experience), en banbrytande AI-driven tjänst som Google lanserat, förväntas förändra hur vi interagerar med och arbetar mot sökmotorer. Den 14 maj 2024 på Googles årliga utvecklarkonferens Google I/O tillkännagav teknikjätten officiellt den potentiellt branschförändrande nyheten att AI Overviews nu är live i de amerikanska sökresultaten. Tjänsten kommer att fortsätta rullas ut i resten av världen fram till slutet av 2024 och för Sverige specifikt förväntas den att bli tillgänglig under 2024.

Google Mars 2024 Broad Core Update

Google Mars 2024 Broad Core Update

Nu var det dags igen, den 5 mars 2024 meddelade Google att man släppt en stor och komplex uppdatering. Så om ni har märkt av några förändringar av er webbplatstrafik eller ranking hos Google kan det mycket väl bero på den senaste Core Updaten. Att skapa sig en förståelse för dessa algoritmuppdateringar kan hjälpa er att förbättra webbplatsens auktoritet och anseende i Googles ögon. Låt oss därför ta en närmare titt på Mars Core Update och hur den kommer att påverka er organiska närvaro på nätet framåt.

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Guide till Google och Yahoos nya krav för e-postavsändare

Ni har förhoppningsvis vid det här laget hört talas om Googles och Yahoos nya krav på e-postavsändare. Om inte så kommer vi att gå igenom vad de är och hur de kan påverka er. Med dessa nya krav riskerar man att e-postutskick hamnar i skräpkorgen om de nya reglerna inte implementeras vilket gör att du kan gå miste om miljontals användare som inte nås av era mejl.