KUNSKAPSBANK

CTR – Vad är det?

Är du annonsör på Google Ads är CTR säkert ett begrepp som du hört talas om.
 
Men vad betyder det och vad är “en bra CTR”?

Definition av “Click Through Rate”

CTR står för “Click Through Rate” och anger klickfrekvensen på dina annonser. När Google Ads räknar ut din CTR delar det alltså antalet klick med antalet impressions (annonsernas visningar). Du får då fram ett procentuellt tal som visar hur ofta folk klickar sig vidare till din hemsida från Googles sökresultat. En annons som har 100 visningar och fått 10 klick har alltså en CTR på 10% (10/100 = 0.1).

 

Du kan enkelt se vilken CTR du har i Google Ads gränssnitt. Det gör du smidigast från annonsnivå.

 

Bilden visar att annonserna i det här kontot har en genomsnittlig CTR på 6.30% och den annonsen som har bäst CTR ligger på 10.51%.

CTR Google Ads

Hur ökar man annonsernas CTR?

Innan vi förklarar hur man ökar sin CTR så är det viktigt att förstå vad som påverkar den. Den största faktorn är annonsposition. Google kan i vissa fall visa upp till 4 textannonser högst upp (ovanför det organiska resultatet) och lika många längst ner. Med risk för att sparka in öppna dörrar så är det annonserna ovanför det organiska sökresultatet som får den stora majoriteten av klick. Du behöver alltså sikta på att hamna där och det är två faktorer som avgör annonsens position i budgivningen:
 

  1. Ditt bud (max CPC)
  2. Kvalitetsresultat (Quality Score)

Kvalitetsresultat är ett ämne som vi skulle kunna skriva en avhandling om men för att förenkla det något så baseras ditt kvalitetsresultat av annonsens och målsidans relevans till det sökordet som du budar på, användarens upplevelse av målsidan och den förväntade klickfrekvensen (CTR).

 

Du kan enkelt ta reda på ditt kvalitetsresultat i Google Ads men du behöver ta fram den kolumnen då den inte är synlig som standard:

CTR

Notera att det är på sökordsnivå som du kan bocka i “Kvalitetsresultat”. Vi rekommenderar även att du bockar i “Målsidesuppl.” och “Annonsens relevans” för att se om det är målsidan eller annonstexten som du behöver arbeta med för att få en bättre CTR.

Kvalitetsresultat

För det här exemplet så ser vi att vi behöver jobba med målsidan för att få bättre kvalitetsresultat och därmed CTR!

Skapa attraktiva annonser som folk klickar på

Det finns flera olika sätt att för att skapa annonser som attraherar din målgrupp. Google har begränsningar på hur långa titlarna och beskrivningsraderna får vara och det är viktigt att fylla ut ordentligt med text för maximera din annonsyta.

Exempel

  1. Få med sökordet i första titeln.
  2. Skriv en uppmaning i titeln (ex “Beställ idag”)
  3. Anpassa din visningsadress så det är tydligt för besökaren vad målsidan handlar om.
  4. Få med ditt sökord i beskrivningstexten och förklara dina USP:ar.
  5. Använd annonstillägg för att fylla ut med mer information och maximera annonsytan.
  6. Använd Dynamic Keyword Insertion.

Vad är en bra CTR?

CTR beror väldigt mycket på annonsposition, konkurrens, copy och hur starkt ditt varumärke är. Även olika branscher kan ha olika “benchmarks” på vad klickfrekvensen bör ligga på. Google anger ett snittvärde för click through rate som ligger på 3%. För alla branscher ser snitt-CTR för sökannonser ut så här:

Avslutningsvis

CTR är bara ett av många mätvärden att analysera på dina annonser. I slutändan handlar det om att skapa lönsamma kampanjer och ha en positiv ROI där kampanjkostnaderna är mindre än intäkterna. CTR kan ge dig en indikation på hur lockande dina annonstexter är!

Vill ni nå ut till fler kunder med hjälp av annonsering på Google Ads? Vår Google Ads byrå i Stockholm & Göteborg är experter på sökannonsering, shopping och display!