SEO-trender 2021

22 februari, 2021
SEO-trender 2021

Betydelsefulla SEO-trender 2021 – För bättre organisk synlighet

 

Sökmotoroptimering (SEO) är ett av de mest effektiva sättet att attrahera potentiella kunder till ens hemsida. Med ständigt nya uppdateringar hos Google börjar gamla taktiker bli mindre effektfulla och nya trender för detta uppstå. Därför har vi på Frankly Media sammanfattat en lista med primära SEO-trender för 2021 att hålla ett extra öga på:

 

  1. Sidhastighet – Core Web Vitals
  2. Sökordsanalyser blir viktigare
  3. Unikt innehåll fortfarande betydelsefullt
  4. Röstsök blir allt vanligare
  5. Videomarknadsföring – Youtube

 

Sidhastighet – Core Web Vitals

Google tillkännagav i Maj 2020 tre nya mätvärden, kallade Core Web Vitals. CWV används för att mäta hemsidans användarupplevelse: laddning, interaktivitet och visuell stabilitet. Alla dessa tre mätvärden är i grund och botten relaterade till en enda sak, sidhastighet: hur snabbt laddas sidan, hur snart blir den interaktivt och hur stabil är hemsidan vid laddning.

Core Web Vitals kommer att bli en rankingfaktor hos Google i maj 2021, detta innebär att man bör vara noggrann att följa dessa ifall man eftersträvar att visas på första sidan. Som exempel, om vi ponerar att det existerar två sidor med snarlikt relevant innehåll så kommer Googles botar att ta hänsyn till användarupplevelsen för att kunna bestämma vilken hemsida som ska rankas högre i sökresultatet.

Vill du lära dig mer om sidhastighet? Läs vår kompletta guide till pagespeed.

 

 

Sökordsanalyser blir viktigare

Idag resulterar mer än hälften av alla sökningar som nollklickssökningar, vilket innebär att ca 175 miljarder sökningar slutar utan något klick. Detta hör ihop med att Google idag genererar så omfattande resultat i SERP:en (sökresultatet). Företagsprofiler med menyer, kontaktinformation, FAQ-svar och mycket mer, vilket innebär att konsumenterna får svar på sina frågor utan att ens behöva klicka sig in på ett resultat.

Men detta synliggörs endast när webbplats, annonser, företagsprofil och blogginlägg innehåller och täcker sökorden i enlighet med användarens intention. Med tanke på den snabba utvecklingen inom sökresultatet och all konkurrens är det av god betydelse att investera tid i sökordsanalyser för att hitta de sökord som faktiskt kan generera trafik & försäljning för ens företag.

 

 

Unikt innehåll fortfarande betydelsefullt

Unikt innehåll är idag fortfarande en betydelsefull del till SEO och ranking, därför är egenproducerat innehåll viktigt för företag i mer än endast för branding.

Idag finns det oftast tusentals sidor av liknande innehåll om samma ämnen som indexeras hos Google. Att producera liknande befintligt innehåll som redan rankas på nätet, vad är det som egentligen säger att Google väljer att rangordna det innehållet ovanför det ursprungliga? Troligtvis inte! Därför är det av stor betydelse att ha autentiskt, användbart och tillföra värde i sitt eget företagsspråk.

För att lyckas producera bra content rekommenderas bra material som inkluderar fallstudier, experiment, kundutlåtanden, milstolpar och mycket mer. Att arbeta på detta sätt kommer inte bara bidra till innehållet blir autentiskt utan även också att ens företag anses mer pålitligt hos Google och för ens potentiella kunder.

 

 

Röstsök blir allt vanligare

Idag använder så mycket som 27% av hela världens befolkning röstsök på mobilen, enligt Google. Och andra studier påvisar att mer än hälften av alla smartphone-användare idag använder sig av röstsökning år 2020. Oavsett så är denna form av teknologi något som växer sig starkare och blir idag mer vanligt förekommande.

Idag är de flesta röstsökningarna långa och mycket specifika, vilket tyder på att användarna letar efter specifika svar på sina frågor när de använder sig av detta. Den här typen av användare befinner sig vanligtvis i trattens övervägande och är oftast mer benägna att konvertera än resten av användarna. Eftersom röstsökning fortsätter att växa då fler människor väljer detta med tiden förväntas detta område att fortsätta utvecklas även 2021, vilket kan komma i framtiden att bli en nödvändighet när det kommer till SEO.

 

 

Videomarknadsföring – Youtube

Google är idag den största sökmotorn som används av flest människor i världen, därefter kommer YouTube. Så även om man inte gillar videos kan det vara bra att komma igång med detta redan nu.

Att anpassa innehåll utifrån vad som Google egentligen vill visa för sina användare blir allt viktigare. Sökmotorer som Google eftersträvar alltid i första hand att visa så relevanta svar som möjligt, oavsett vilket medium svaret än befinner sig i. Och med detta sagt så är det inte alltid som det bästa svaret presenteras i textformat, vilket Google förstår.

Om vi ponerar att man bedriver en e-handel inom detaljhandel som har ett utbud av flugor som ej är färdigknutna, vad skulle man själv helst föredra: en guide eller att faktiskt se hur man knyter en fluga? I det flesta fallen föredras nog det sistnämnda alternativet för detta.

 

Behöver du hjälp med SEO under 2021 är du varmt välkommen att kontakta vår digitala byrå i Stockholm!

Annat läsvärt…

Så bygger vi kundrelationer

Så bygger vi kundrelationer

Hur bygger vi på Frankly Media en kundrelation? Det korta svaret är: Genom att vara så ärlig som...