Black Friday – MELIMELI
Under 48 timmar sålde MELIMELI för hela 4 miljoner kr!
Möbelföretaget MELIMELI har tidigare år haft lyckade Black Friday-erbjudanden. Black Friday 2020 tillsammans med Frankly Media blev dock något utöver det vanliga. Erbjudandet var 15% på allt online mellan 26-27 november. Under 48 timmar sålde MELIMELI för hela 4 miljoner kr vilket är betydligt mer än total försäljning under oktober! Snittförsäljning per månad 2020 ligger på ca 2 miljoner kronor.
RESULTAT – 4 miljoner SEK på två dagar!
Vad är då framgångsreceptet för att lyckas under Black Friday, julrean eller mellandagsrean?
Frankly Media förespråkar ett tätt och nära samarbete med alla våra kunder. Vi är väl insatta i varumärket MELIMELI och deras produkter samtidigt som MELIMELI har en god förståelse i vad vi gör. Vi får allt annonsmaterial av kund som ger våra specialister goda förutsättningar att lyckas!
%
Intäkter
%
Transaktioner
%
Konverteringsgrad
Hur uppnådde vi detta?
Under november lanserade Frankly Media en ny mer säljdrivande webbshop åt MELIMELI. Den nya webbshoppen ökade konverteringsgraden med +55%. Med den nya e-handeln tog vi bort onödiga friktionsmoment i köpprocessen så blev det färre klick till köp.
Vi riktade annonseringen mot befintliga följare på sociala medier och tidigare besökare på hemsidan. Vi använde oss även av lookalike-målgrupper på tidigare köpare och webbplatsbesökare samt personer med intresse av möbler och inredning.
Steg-för-steg
- Teaser-annonser gick live på Facebook och Instagram under onsdagen den 25/11.
- Nya annonser om att erbjudandet var live gick igång på torsdagen 26/11 på Facebook och Instagram.
- Vi startade även nya kampanjer på Google för varumärkessökningar, generiska sökningar och Shopping.
- Annonserna hade en countdown-funktion som visade hur långt det var kvar på erbjudandet.
- Under Black Friday (27/11) rullade vi ut annonser med copy om att erbjudandet bara gäller en dag till.
- Parallellt med annonseringen så publicerade MELIMELI organiska inlägg, stories och e-postutskick om deras erbjudande.
RESULTAT – Varje krona spenderad blev 14,78 kr tillbaka
Ett vanligt mätverktyg när man utvärderar betald marknadsföring är ROAS (Return On Ad Spend). För varje krona som Blue Billie spenderade på digital marknadsföring under Black Week fick man 14.78x tillbaka i omsättning. Dessutom ökade försäljningen med 79% jämfört med föregående år.
%
ROAS
%
Ökning Y/Y
Blue Billie – handgjorda smycken med en exklusiv touch
Blue Billie är ett företag från Sverige som säljer handgjorda smycken med en exklusiv touch. Under Black Week valde man att erbjuda sina kunder 30% rabatt på stora delar av ens smycken.
För att nå ut till både nya och befintliga kunder valde man att marknadsföra sitt erbjudande i organiska- samt betalkanaler där vi på Frankly Media tog fram annonsförslag tillsammans med Blue Billie.
Blue Billie – handgjorda smycken med en exklusiv touch
Blue Billie är ett företag från Sverige som säljer handgjorda smycken med en exklusiv touch. Under Black Week valde man att erbjuda sina kunder 30% rabatt på stora delar av ens smycken.
För att nå ut till både nya och befintliga kunder valde man att marknadsföra sitt erbjudande i organiska- samt betalkanaler där vi på Frankly Media tog fram annonsförslag tillsammans med Blue Billie.
Strategi
När vi valde kanaler där våra annonser skulle visas analyserade vi fram vart vi trodde Blue Billies kunder finns. Valet föll på Facebook, Instagram och Google. Därefter skapade vi olika kampanjer samt målgrupper till respektive kanal.
Facebook & Instagram
- Tidigare besökare på hemsidan
- Look-a-like
- Detaljerad styrning
Google Ads
- Brand
- Generiska
Framgångsrecept
Tack vare ett generöst erbjudande och attraktiva produkter kunde vi se bra resultat av veckans kampanjer. Men vi på Frankly Media kan inte ta åt oss av alla ära. Blue Billie har varit delaktiga i både uppstarten och under kampanjveckan och tillsammans skapade vi denna framgång!