Expanderad räckvidd & starkare varumärke – Så växer L’Acuila med Frankly Media
L’Acuila är på en spännande expansionsresa där tillväxt och nya kundsegment står i fokus. Tillsammans med oss på Frankly Media har de tagit nästa steg för att maximera sin digitala räckvidd och stärka sin marknadsposition.

Kund
L’Acuila
Bransch
Skönhet
Typ
B2C
Tjänster
SEM, SoMe
Låt oss berätta hur vi gör det möjligt!
När L’Acuila kontaktade oss på Frankly Media, var målet att ta deras digitala annonsering till nästa nivå. En av de viktigaste parametrarna för teamet på L’Acuila var en närvarande byrå som kan komma med inputs, tankar, förslag och förmågan att agera bollplank.
Deras annonsering och försäljning har sedan start gått som en raket då de har en stark målgrupp som inte bara är en målgrupp utan snarare fans. Så det dom vill med 2025 är att nå bortom sin egen fanclub och få en större spridning på sin digitala annonsering.
På Frankly Media är vi stolta att kunna erbjuda just det. En närvarande partner som inte är rädda för att säga sanningen och ständigt söker förbättring i våra kunders annonsering. Vi nöjer oss inte med bra nog, vi vill mer.
Därför har vi med glädje startat upp detta spännande arbete tillsammans med L’Acuila!

%
Köp/Konverteringar från Google Ads
%
Intäkt från Google Ads
%
Ökad räckvidd på Meta
%
Ökat antal klick på meta
“Något vi uppskattar väldigt mycket är att det alltid är liv i Slack-kanalen. Får man en idé är det bara att slänga iväg den utan att behöva vänta på nästa möte. Det gör att saker kan gå från tanke till färdigt resultat otroligt fort.”

Hanna Werneröd, E-Commerce Manager
lacuila.se
Konkurrensutsatta branscher kräver smarta lösningar
Att byråer arbetar på olika sätt är ingen nyhet – varje aktör har sin egen filosofi om vad som fungerar bäst. På Frankly Media värdesätter vi dock en aspekt särskilt högt: struktur och transparens i de annonskonton vi hanterar.
En tydlig och välorganiserad kontostruktur är avgörande för att både vi och kunden snabbt ska kunna få en överblick över pågående annonsering – oavsett om man tidigare har varit aktiv i kontot eller inte. Därför inledde vi vårt samarbete med L’Acuila genom en omfattande omstrukturering, vilket lade grunden för en mer effektiv och strategisk annonsförvaltning.
Eftersom Google-annonsering tidigare hade varit begränsad, startade vi från grunden och byggde upp en ny, datadriven strategi.
L’Acuila verkar i en bransch med hög konkurrens och har en stark närvaro hos flera av Sveriges största återförsäljare – där kampanjer och priskrig är en konstant utmaning. En central del av vårt arbete på Google är därför att skydda varumärket och säkerställa att köparna väljer L’Acuilas egen webbplats framför externa återförsäljare. Genom en strategisk och datadriven approach ser vi till att varumärket står starkt i den digitala konkurrensen.


Framgång genom analys och strategi – så arbetar vi för att lyckas
Idag har vi framgångsrikt ökat trafiken till L’Acuilas webbplats med 105%, och en betydande del av den tidigare svalare målgruppen har nu förflyttats och blivit mer köpbenägen. Vårt fokus ligger på att analysera och identifiera vad som attraherar de olika målgrupperna, samtidigt som vi har en nära och kontinuerlig dialog med teamet på L’Acuila för att optimera annonseringen och ta den till nästa nivå.
Under det senaste kvartalet har vi riktat in oss på att driva in ny trafik och attrahera nya användare till webbplatsen. Under Q1 skiftar fokus mot konvertering – att omvandla dessa nyfikna besökare till kunder. Detta gör vi genom strategisk och målinriktad annonsering med anpassade budskap och smart målgruppsstyrning.
Den kommande säsongen blir extra spännande med flera nylanseringar, där vi kommer att arbeta datadrivet och segmenterat för att maximera genomslaget och uppnå optimala resultat. Med en kombination av analys, strategi och kreativ optimering säkerställer vi att L’Acuila fortsätter sin tillväxtresa med full kraft.
Frågor till kund
Vad var viktigt för er vid val av byrå?
Det vi främst letade efter var en byrå som vågade utmana oss och inte var för mycket ja-sägare. Vi var väldigt ödmjuka inför att vi inte alltid har rätt svar och ville ha en partner som kompletterade oss. Frankly kändes som att de gick igång på det och delade samma inställning vilket gjorde att det kändes som en bra match.
Hur har samarbetet med Frankly sett ut så här långt?
Tack vare att vi redan från början hade planerat hur processerna skulle se ut gick övergången från vår tidigare byrå till Frankly väldigt sömlöst. På så sätt kunde vi jobba vidare på det som redan rullade och successivt optimera annonseringen. Något vi uppskattar väldigt mycket är att det alltid är liv i Slack-kanalen. Får man en idé är det bara att slänga iväg den utan att behöva vänta på nästa möte. Det gör att saker kan gå från tanke till färdigt resultat otroligt fort.
Vad ser ni som er största utmaning med er annonsering?
Den stora utmaningen är att inte bli bekväma och tänka att saker är ”bra nog”. Med andra ord att lägga resurser på saker som inte levererar resultat eller inte känns relevant för mottagaren. Vi vill hela tiden fortsätta granska kritiskt, testa och optimera allt ifrån content, målgrupper och budskap.
Ett tips till andra företag vid val av digital byrå?
Tänk noga efter vilken roll i samarbetet ni vill ta och vilken roll ni vill att byrån ska ta så att detta är tydligt från början. I övrigt, lita på magkänslan. När man klickar som team går allt smidigare (och ger mindre huvudvärk) så välj en byrå som känns som en förlängning av ert företag och vill jobba på samma sätt som er.