Black Week

Så lyckas ni med Black Week

När vi nu avslutar årets tredje kvartal så tar vi klivet in i en period som är intensiv för de flesta e-handlare. Med Black Week och Friday i November samt julhandeln i December är det viktigt att man har en tydlig strategi för hur och vart man ska nå ut till sina kunder. Med ett tydligt budskap och erbjudande kan man stå ut i bruset och nypa kunder från konkurrenterna!

Vad är Black Week? 

Black Week är en “högtid” vi har annamat från USA. Det hela började med “Black Friday” som infaller fredagen efter Thansgiving i USA och är USA:s största shopping- och readag. Därefter kom “Cyber Monday” som infaller måndagen därpå och nu har många butiker därefter eskalerat det till en hel vecka, därav namnet Black Week. I Sverige var det först 2013 som det började dyka upp Black Friday-erbjudanden och nu är det lika vanligt som borta i staterna. 

MELIMELI Kundcase

Vi fick ansvara för MeliMelis annonsering under Black Week.
Här ser ni resultatet!

%

Intäkter

%

Transaktioner

%

Konverteringsgrad

MELIMELI Kundcase
Vi fick ansvara för MeliMelis annonsering under Black Week.
Här ser ni resultatet!

%

Intäkter

%

Transaktioner

%

Konverteringsgrad

MELIMELI Kundcase

Vi fick ansvara för Blue Billies annonsering under Black Week.
Här ser ni resultatet!

%

ROAS

%

Ökning Y/Y

MELIMELI Kundcase

Vi fick ansvara för Blue Billies annonsering under Black Week.
Här ser ni resultatet!

%

ROAS

%

Ökning Y/Y

Börja planera för Black Week i tid

Black Week infaller alltid i slutet av November men det kan vara läge att börja planeringen av veckan långt tidigare än så. Vi på Frankly Media brukar planera in ett strategimöte med våra kunder i början av Oktober för att ha en grund och för att besvara några frågor och funderingar.

 

  • Erbjudanden hela veckan eller endast Black Friday?
  • Vilka erbjudanden vill vi köra? (Samma under hela veckan eller olika)
  • Ska vi ha progressiva erbjudanden (exempelvis rabatt som stegrar under veckan)
  • Vilka ska få tillgång till erbjudanden (Alla, nyhetsbrevsläsare, nya kunder)
  • I vilka kanaler ska vi kommunicera ut erbjudanden?

Därefter har vi några veckor där vi gemensamt med kund tar fram både erbjudanden och material. Sedan försöker vi senast veckan innan Black Week ha kampanjerna och annonserna uppsatta så att ingenting kan gå fel.

Vill ni ha hjälp med Black Week?

I takt med att allt fler köp sker digitalt så gäller det att man hänger med i de nya digitala trenderna och säkerställer att man syns där ens kunder finns. Om ni fokuserar på det ni kan – så kan vi fokusera på det vi kan. Vi kan hjälpa er att synas på bland annat:

 

Vi hjälper små- och medelstora företag att synas online – låt oss hjälpa er!

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller använd formuläret här nedan så berättar vi mer