SEO Verktyg
5 gratis SEO-verktyg för att boosta din digitala strategi!
Att lyckas ranka bland Googles sökresultat utan att använda sig av något typ av SEO-verktyg är nästintill omöjligt. Lyckligtvis finns det en uppsjö av olika verktyg som kan hjälpa dig att ranka på Google och många som dessutom är gratis att använda. Här listar vi fem gratis verktyg som kan hjälpa dig att lyckas med din SEO!
1. Screaming Frog
För dig som vill göra en djupdykning i de tekniska aspekterna kring SEO är Screaming Frog ett måste. Med Screaming Frog kan du enkelt genomföra omfattande SEO-analyser on-page för att upptäcka eventuella problem – hitta brutna länkar, se över din metadata, kolla sitemaps och mycket mer. Verktyget är helt gratis att använda för webbplatser upp till 500 sidor och därefter betalar du en engångssumma per år för att kunna utnyttja det till fullo.
Ett tips är att du även kan använda Screaming Frog för att jämföra toppresultaten för olika domäner genom att samla dessa i ett spreadsheet. På så sätt kan du få värdefulla input kring hur du bör bygga din SEO-strategi och skapa innehåll för att förbättra din ranking inom samma eller liknande teman.
2. Google PageSpeed Insights
Det har aldrig varit viktigare att ha en snabb hemsida – inte bara för dina besökare utan även för sökmotorer. Med Google PageSpeed Insights kan du enkelt få reda på hur lång laddningstiden är för din webbplats på både mobil och desktop. Verktyget analyserar din webbplats och ger en poängsättning mellan 0 till 100, där 100 är bästa resultat.
Som en bonus får du även en sammanställning med förslag och idéer på hur du kan förbättra resultaten och göra din hemsida snabbare som att minifiera CSS-filer, skjuta upp JS-kod eller komprimera bilder. Verktyget är utvecklat av Google och är helt gratis att använda.
3. Answer the Public
Behöver du inspiration på jakten efter nya sökord? Då är Answer the Public verktyget för dig! Skriv bara in ett valfritt sökord i sökrutan och som resultat får du fram en mängd förslag på relaterade sökord du kan använda. Answer the Public är alltså ett utmärkt SEO-verktyg för att komma på nya idéer för att vässa din strategi.
4. Ubersuggest
Ubersuggest skapades av SEO-gurun Neil Patel som ett verktyg för sökordsanalys. Du skriver helt enkelt in ett valfritt nyckelord i sökrutan och som resultat får du information om allt från sökvolym till hur sök-konkurrensen ser ut, både den betalda och organiska.
5. Google Search Console
Google Search Console är ett SEO-verktyg som samlar in data från sökningar på Google där din webbsida rankar – ett måste för alla som jobbar med SEO eller för dig som bara vill få en bättre förståelse för vilka sökord och sidor som får klick från Googles organiska sökresultat. Med Google Search Console kan du även lägga till din sitemap så att webbplatsen blir mer tillgänglig för Google samt få information om problem med crawl och indexering hos sökmotorn.
Bonus: Google My Business
Google My Business är en företagskatalog där du skapar en profil för ditt företag som du kan använda för att lägga till och uppdatera med information om din verksamhet. Behöver du uppdatera dina öppettider inför en storhelg, byta adress till en butik eller ändra ett telefonnummer är det enkelt gjort via Google My Business.
Google My Business är en gratistjänst hos Google som gör det lättare för företag att synas i sökresultat och i Google Maps. Verktyget är särskilt värdefullt för dig som vill skapa en mer lokal närvaro för ditt företag eftersom Google använder företagsinformation för att visa sökresultat som är lokalt anpassade.
Behöver du hjälp med SEO?
Hos Frankly Media jobbar SEO-specialister som är experter på att optimera hemsidor för SEO. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu