Social Media

Maximera organisk räckvidd på sociala medier 2024

Förstå varför organisk räckvidd är avgörande och upptäck konkreta strategier för framgång under det kommande året.

Konsten att nå ut till rätt målgrupp

Många som hanterar företagskonton på sociala medier sliter sig ofta i håret på grund av kraftig minskning i organisk räckvidd, och det kan idag kännas omöjligt att nå ut till sin målgrupp utan att behöva använda sig av betald annonsering. Varför är då organisk räckvidd av sådan vikt när det kommer till att lyckas med sociala medier? Utan god räckvidd blir ditt innehåll nästintill osynligt, och det påverkar då andra mätvärden som likes, klick och följare.

Vad orsakar en dålig organisk räckvidd?

Men för att kunna vända den dåliga trenden för din organiska räckvidd måste du först förstå varför det sker. Många tänker att det beror enbart på att de stora plattformarna vill tjäna pengar eftersom den minskade räckvidden tvingar allt fler att köpa annonsutrymme för att öka sin synlighet – men det är bara en liten del av anledningen. Den främsta anledningen till att företagskonton ser en nedgång i räckvidd beror på att varje plattform vill säkerställa att användarna är engagerade. Genom att visa upp innehåll som engagerar användare är det mer troligt att de väljer att spendera längre tid på plattformen. Vilket innehåll som syns för användare styrs via en feed-algoritm som påminner mycket om den Google använder. Sociala medier-plattformar har kort och gott skapat sin egen form av SEO för att användare ska få en så positiv användarupplevelse som möjligt. Denna algoritm leder till att cirka 1% av dina följare ser ditt innehåll inledningsvis, och hur många som sedan kommer se det beror på hur många av de procenten som väljer att engagera sig i ditt innehåll.

Hur bör man tänka?

Så hur bör man tänka för att skapa innehåll som engagerar? Nedan följer några konkreta tips som du kan implementera i din sociala medier-strategi för att öka organisk räckvidd 2024.

 

Fokusera dina insatser på rätt plattformar

Många företag gör misstaget i att tro att de behöver ha en organisk närvaro på alla plattformar, från Facebook till Tiktok, men så är inte fallet. Ens målgrupp har förmodligen inte en aktiv närvaro på alla kanaler, så varför skulle då företag behöva ha det? Se över vart konkurrenter har en aktiv närvaro och undersök vart ert engagemang är som högst idag. Detta kan hjälpa er förstå vilken eller vilka plattformar som ni bör satsa mer på. Det kan även vara en god idé att fråga kunderna direkt genom till exempel en e-postundersökning där de får svara på vilka plattformar de använder dagligen, och till vilket syfte.

Optimera er profil

Som vi nämnde tidigare så påminner sociala mediers algoritmer mycket om Googles och andra sökmotorer. När vi skapar innehåll för Google så använder vi ett flertal olika SEO-taktiker och många av dessa går utmärkt att applicera även för sociala medier. Att börja med optimera sin profil är en god idé för att generera bättre synlighet på samtliga plattformar. Se till att du har ett användarnamn som är lätt att komma ihåg, en profilbild som skapar igenkänning. Använd även relevanta sökord i profilbeskrivningen och lägg till en länk till din webbplats.

Posta innehåll som inte har ett bäst-före-datum

Hur länge ett inlägg kan vara levande på en plattform varierar stort mellan kanalerna men de som samtliga har gemensamt är att innehållet behöver vara engagerande, och i många fall kan det dröja ett tag innan innehållet syns för en större skara. Se därför till att posta innehåll som för det mesta inte är stämplat med ett bästföre-datum, utan som kan vara aktuellt en tid framöver. Även om du arbetar i en bransch som på pappret inte är så rolig så kan du fortfarande hitta sätt för att få dina inlägg att sticka ut. Du kan till exempel erbjuda lösningar eller tips för vanliga och återkommande problem inom din bransch. Man kan även utbilda sina följare, och försök gärna att göra det med glimten i ögat.

Annonsera på LinkedIn

Kvalitet för kvantitet

Alla användare av sociala medier möts dagligen av tusentals intryck från inlägg i både stories och flöde. Därför kan man lätt tro att om man bara postar väldigt ofta så kommer man lyckas sticka ut ur bruset och synas mer än sina konkurrenter. Men så är inte fallet! Som vi har konstaterat vid det här laget så är det engagemanget som algoritmen har i åtanke. Därför är det mycket bättre att se till att när man väl postar så är innehållet av hög kvalitet och relevant för både målgrupp och verksamhet. Detta betyder dock inte att man kan låta det gå flera veckor mellan sina inlägg, utan det är viktigt att visa dina valda kanaler att du aktivt använder den. Är du nyfiken på vad respektive plattform själv anser är en aktiv närvaro? Läs vår tidigare kunskapsbank om hur ofta du bör posta på sociala medier här.

Testa olika innehållsformat

Att rörligt material presterar bra är ingen nyhet, och det är just rörligt format som tenderar att ha högst engagemangsgrad för samtliga kanaler. Det är dock viktigt att inte snöa in sig allt innehåll ska vara enbart rörligt, utan våga testa dig fram med övriga innehållsformat. Detta för att få en tydligare bild över vilket typ av innehåll som funkar bäst för målgruppen. De allra flesta kanaler erbjuder även grundlig analys och insikter kring innehåll som kan hjälpa er att förstå detta bättre.

Annonsera på LinkedIn

Skapa ett genomtänkt flöde

Självklart vill man alltid uppmärksamma sina produkter eller tjänster i sina sociala kanaler, men det är viktigt att inte glömma bort att skapa mervärde för dina följare också. De allra flesta använder sociala medier för att bli underhållna eller inspirerade. Att då som företag se till att man delar innehåll av värde till sina följare som guider, artiklar eller annat personligt kopplat till varumärket kommer hjälpa till att öka trovärdigheten. Den ökade trovärdigheten kommer i sin tur leda till att fler väljer att rekommendera ditt företag vidare till andra, och den typen av marknadsföring är ovärderlig. På Frankly Media rekommenderar vi våra kunder att skapa ett genomtänkt flöde där man varvar med aktuella erbjudanden, utbildande, varumärkesbyggande och inspirerande innehåll.

Var social med följare

Ibland glömmer man bort det, men sociala medier heter ändå sociala medier av en anledning! Dessa kanaler finns till för att vi ska interagera med varandra i olika former, och därför är det viktigt att man som företag gör detta kontinuerligt med sina följare. Svara på kommentarer och DM’s, och skapa genom detta värdefulla relationer med dina följare. Detta kan hjälpa din organiska räckvidd, då även detta leder till en ökad trovärdighet som följare gärna rekommenderar vidare till andra.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med att komma igång med marknadsföring? Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM och SOME eller kontakta någon av våra kontor, digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.