SEO

Så arbetar du med SEO på Pinterest

Visste du att det går att öka organisk synlighet genom Pinterest? Läs mer för att få reda på hur du arbetar med SEO på den visuella plattformen.

Pinterest, en snabbt växande plattform

Pinterest är en snabbt växande plattform där miljontals användare dagligen söker efter inspiration och sparar idéer för framtida projekt eller inköp. I och med detta är Pinterest en kraftfull kanal för att både marknadsföra ditt varumärke och driva mer trafik till din webbplats. Genom att förstå hur du kan optimera din företagsprofil via sökmotoroptimering (SEO) kommer din organiska synlighet förbättras samtidigt som du har möjlighet att nå en bredare publik. Nedan hittar du några 5 tips på hur du kan arbeta med SEO på Pinterest.

Använd viktiga sökord i din profil och bio

När du beskriver din verksamhet i din Pinterest-profil och bio är det viktigt att du använder viktiga sökord som är relevanta för ditt varumärke. Genom att göra detta hjälper du Pinterest att förstå vad din profil handlar om och därmed kan du koppla ihop den med relevanta sökningar. Säkerställ även att din profil inkluderar en länk till din webbplats för att snabbt driva trafik direkt dit.

Var noga med innehållets kvalitet

Precis som på andra sociala medier-plattformar är det viktigt att de innehåll som du postar på Pinterest är av hög kvalitet. Pins som får många interaktioner och sprids vidare av användare kommer att rankas högre i sökresultaten. Fokusera därför på att skapa visuellt tilltalande innehåll som är relevant och användbart för din målgrupp.

Se till att dina pin-titlar är optimerade

Titlarna på dina pins är en avgörande faktor för att ranka högt i sökresultatet. Se till att du använder specifika och beskrivande titlar som inkluderar relevanta sökord. En bra titel hjälper även användaren att förstå innehållet i din pin och kan generera en bättre CTR.

Annonsera på LinkedIn

Använd sökord i dina pin-beskrivningar

Sökord spelar en viktig roll när det gäller SEO på Pinterest. Efter att du optimerat din pin-titel är det därför viktigt att du gör detsamma även för din pin-beskrivning. Använd relevanta sökord men var försiktig med att överanvända dem då det kan påverka användarupplevelsen på ett negativt sätt. Genom att skriva en tydlig beskrivning med relevanta sökord förbättrar du din chans för din pin att synas högt upp i sökresultaten.

Använd Pinterest Analytics

Pinterest Analytics är ett verktyg som hjälper dig att analysera dina pins prestation och ge dig en bättre förståelse för vilket innehåll som fungerar bäst. Genom att kontinuerligt analysera dina pins och se över vilka som genererar mest trafik och synlighet kommer du enklare kunna anpassa din strategi för att uppnå ditt önskade resultat.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med att komma igång med SEO på Pinterest eller att förbättra er digitala synlighet? Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM & SOME eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.