Pinterest

Pinterest – Så kommer du igång!

Många likställer ofta Pinterest med sociala nätverk som Facebook och Instagram men faktum är att den digitala kanalen är mycket mer än så. En hybrid mellan ett socialt medium och en sökmotor, skulle man kunna säga.

Med det sagt gäller det därför att ta sig an Pinterest på rätt sätt och hitta en balanserad strategi som vilar lika tungt på kunskaper kring betalda medier (SoMe) som SEO (sökmotoroptimering). Låt oss ta reda på vad ska du tänka på när du utformar din strategi för Pinterest!

Är Pinterest rätt för ditt varumärke?

Först av allt gäller det givetvis att avgöra huruvida Pinterest är något du bör utforska överhuvudtaget. Det säger sig självt att allt inte passar alla, så även inom digital marknadsföring. Här listar vi fyra vanliga anledningar till att börja annonsera på Pinterest.

1. Du är verksam inom mode-, skönhets- eller inredningsbranschen

Känner du dig träffad? Grattis! Detta är nämligen de största kategorierna på plattformen där flest sökningar sker. Dessutom utgör kvinnor över 70% av Pinterest användare. Likt andra digitala kanaler genomgår även Pinterest förändring och på senare tid har vi sett en ökning av andelen manliga användare. Kanske är det dags att våga satsa för att få lite försprång?

2. Din annonsering via Facebook drabbades hårt av iOS 14.5

Digital marknadsföring förändrades som över en natt när Apple lanserade iOS 14.5. Än idag ställer uppdatering höga krav på innovation och kreativt tänkande för att navigera vårt   digitala landskap.

 

Hittills har uppdateringen haft minimal påverkan på annonsering via Pinterest, vilket öppnar upp för nya möjligheter att anpassa och optimera din annonsering. Kom ihåg – Pinterest är mer likt en organisk sökplattform än ett socialt nätverk.

3. Lägg inte alla ägg i en korg – dags att utveckla din strategi 

Istället för att se Pinterest som ett “antingen eller” bör du utforska plattformen som en del av en hållbar marknadsföringsstrategi. Optimera Pinterest som ett komplement till existerande kanaler eller använd kanalen för att väga upp för de områden där dina annonser inte presterar lika bra. Det ena behöver inte utesluta det andra.

4. Du vill nå en bredare målgrupp på kortare tid

Idag krävs det mycket för att nå den typen av exponering som dessutom bidrar till ökad trafik och konvertering i betalda kanaler, både i fråga om budget och material. På Pinterest finns fortfarande möjligheten att nå ut till nya, outforskade målgrupper – dessutom till lägre kostnad. Bara av den anledningen låter det ju väldigt lockande, eller hur?

3 tips för en lyckad Pinterest-strategi

  • Optimera metadata

Pinterest är skapat som en plattform för att upptäcka och komma i kontakt med nya varumärken. Tänk på Pinterest som ett digitalt ekosystem där det ena ger effekt på det andra. Därför gäller det inte bara att förmedla inspirerande och relevant innehåll i det visuella utan att även optimera metadata.

 

  • Var detaljerad i din styrning

Det kan vara frestande att slå på stort och samla allt i ett, men för att lyckas med din annonsering på Pinterest rekommenderar vi att du arbetar mer detaljerat med dina målgrupper. På Pinterest kan du skapa målgrupper enligt fem kriterier:

 

Anpassade målgrupper: Skapa målgrupper baserat på kundlistor, besökare på din webbplats eller som har interagerat med ditt varumärke tidigare. 

 

Agerasom-målgrupper (actalike): Nå personer med liknande beteende som dina befintliga målgrupper.

Intresse: Skapa en målgrupp baserat på ämnen relaterade till din annons för att nå personer som redan interagerar med liknande kategorier.

Demografi: Målgrupper baserade på demografiska egenskaper som kön, ålder, geografi, språk och enhet. 

Sökord: Välj att inkludera eller exkludera specifika söktermer för att nå personer som söker på Pinterest.

 

  • Dela relevant innehåll

Användare möts av en uppsjö av olika bilder och videos i sina flöden eller när de genomför specifika sökningar. Med det sagt gäller det alltså även att ha koll på vilka typer av innehåll som fångar uppmärksamhet baserat på målgruppsstyrning och relevanta söktermer. Här delar vi några av våra bästa tips:

 

  • Håll dig till 15 sekunder – du vill visa nog för att fånga intresse, men inte mycket nog för att förlora uppmärksamheten långt innan du hunnit förmedla din vision. I slutändan handlar det ändå om att driva trafik och konvertering. 
  • Använd text i bild – För många uppfattas ljud som ett störningsmoment på Pinterest. Text i bild blir därför ett viktigt inslag för att kunna kommunicera med användare och guida genom det visuella för att väcka intresse. 
  • Mångfald – Pinterest är ännu ett outforskat territorium för många med stor potential att nå nya målgrupper. Därför gäller det att inte vara för nischad i ditt innehåll utan att skapa för att få fler att relatera, och slutligen konvertera. 

Ett tips för att komma igång med annonsering via Pinterest är att börja med Promoted Pins, vilket kan liknas vid att sponsra ett inlägg på Facebook eller Instagram. Det finns många faktorer att förhålla sig till för att skapa den perfekta annonser för Pinterest, men mer om detta någon annan gång!

Vill du ha hjälp att annonsera via Pinterest?

Låter Pinterest som något för dig, men känner du att du behöver hjälp att komma igång? Hos Frankly Media jobbar SoMe-specialister som är experter på att optimera annonser på Pinterest. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu