SEO

TikTok format – Vilka typer av annonser kan man välja på?

TikTok har på en väldigt kort tid blivit en stor kärna för marknadsföring, och med över 1 miljard aktiva användare är plattformen ett spännande verktyg för att nå sin målgrupp. För att verkligen sticka ut behöver ni dock förstå de olika annonsformaten som TikTok erbjuder. Vill ni börja med TikTok annonsering eller bara få lite värdefulla tips för att lyckas på TikTok? Vi har gjort en djupdykning i alla de olika annonsformat plattformen har att erbjuda.

Innehållsförteckning

1. In feed annonser

2. Spark ads

3. Topview ads

4. Brand Takeover

5. Branded hashtag challange

6. Branded effects

 

In feed annonser

Detta är det vanliga formatet för TikTok ads som ser ut som organiska inlägg och syns i det så kallade “For You-flödet” varvat med “vanliga” inläggen. Videon får vara max 60 sekunder lång men ofta är kortare klipp att rekommendera. Detta format innehåller en CTA-knapp som leder användaren till vald landningssida. Annonserna markeras som TikTok-ads men ser annars ut som det organiska innehållet i flödet.

Infeed annonser kan fungera bra för ett flertal marknadsföringsmål men är särskilt attraktivt för e-handlare i försäljningssyfte. En nackdel med formatet är att annonserna måste tävla med övriga innehållet som de varvas med i flödet för synlighet, kravet på kreativitet blir då högre.

Optimal längd: 15 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9

Spark ads

Spark Ads är native annonsformatet på TikTok som ger dig möjlighet att utnyttja organiska inlägg och deras funktioner i er marknadsföring. Detta unika format tillåter er att publicera annonser:

– Genom att använda era egna inlägg från ert TikTok-konto.
– Genom att använda organiska inlägg skapade av andra skapare – med deras tillstånd.

I motsats till icke-Spark Ads (vanliga In-Feed-annonser) använder Spark Ads inlägg från riktiga TikTok-konton. Detta säkerställer att alla visningar, kommentarer, delningar, gillanden och följare som genereras genom att främja videon tillskrivs era organiska inlägg. Det finns ingen begränsning för hur många gånger ni kan använda samma organiska TikTok-inlägg som kreativt material i era annonser.

TopView Ads

Hamnar högst upp i For You-flödet när appen öppnas. Det går fortfarande att gilla och kommentera på videon. Detta är bra alternativ för er TikTok-annonsering för att öka varumärkeskännedom och om ni vill få ut ett längre budskap. Här kommer ni att få högre impressions eftersom den syns först för användaren. En nackdel är att den tydligt ser ut som en annons och många kommer att skippa annonsen.

Optimal längd: 60 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9

Annonsera på LinkedIn

Brand Takeover

Denna annonstyp tar över hela skärmen när ni startar TikTok och er målgrupp kan inte skippa annonsen. Den visas också i max 5 sekunder. Dessutom får man som annonsör med infeed ads, top view ads och branded hashtags i ett paketpris. Det lämpar sig väl om ert företag har ett tydligt och starkt erbjudande (som en rabatt etc.) och ger väldigt stor synlighet. Samtidigt kan er brand takeover bara visas en gång per dag per användare. Detta kan fungera väldigt bra för att väcka uppmärksamhet för ditt varumärke. När klädföretaget Guess använde den här annonstypen fick de 12 000 nya följare på sex dagar och hade en engagemangsgrad på över 14%.

Formatet passar främst företag med hög budget som vill nå ut till en stor målgrupp. Det kostar runt 50 000 dollar per dag att använda!

Optimal längd: 3-5 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9

Branded Hashtag challange

I samarbete med TikTok kan brandade hashtags skapas och spridas organiskt, vilket har blivit populärt bland användare. Om ni betalar för en hashtag kommer den att föreslås för användare som skapar material relaterad till vad ni erbjuder. Här krävs att användare engagerar sig och använder sig av hashtagen vid skapande av videos. Även detta är mycket dyrt och kan kosta upp till 150 000 dollar för 6 dagar.

T.ex. betalade amerikanska baseballigan för att #WorldSeries skulle dyka upp som förslag på hashtag i discovery-flödet, vilket gav en engagemangsgrad på över 17% på just den hashtaggen.

Annonsera på LinkedIn

Branded effects

​​Innebär att ni skapar effekter i form av loggor eller produkter som användare kan använda i sina videos, och går att använda kombination med Branded hashtag challenge. Finns som 2D, 3D eller AR-effekter som kan brandas och sen erbjudas till skaparna. Även här krävs det användarinteraktion för spridning. Så kallade community effects kan skapas och spridas organiskt men branded effects kommer att få större spridning, dock till en kostnad.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med att komma igång med TikTok annonsering? Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM och SOME eller kontakta någon av våra kontor, digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.