MeliMeli

2020
januari 1

Året är 2020

Året är 2020. I skuggan av rådande pandemi beslutar sig möbelföretaget MELIMELI för att göra en satsning på det digitala och börjar jakten på en trogen följeslagare till den resa som väntar framöver. Som av ödet kommer MELIMELI i kontakt med Frankly Media och resten är historia, så att säga.

januari 1

MELIMELI Pre-Frankly

Redan i ett tidigt skede kunde vi slå fast att det fanns ett antal problem med spårningen av trafik och konverteringar som den tidigare byrån inte hade hanterat. Addera bristande kommunikation och dyra strategier utan vidare optimering och vem som helst hade kunnat konstatera att något inte stod riktigt rätt…

februari 1

Arbeta utifrån ett helhetstänk

På Frankly Media arbetar vi utifrån ett helhetstänk. För att bygga en hållbar strategi räcker det inte att bara kolla på antalet konverteringar eller hur mycket trafik som kommer in till sidan. Det gäller att göra sin läxa, lära sig om verksamheten och utforma strategier som passar de unika förutsättningarna…

mars 1

Dags för optimering

Hos MELIMELI gick vi in och optimerade tidigare strategier genom att frångå de dyra taktiker som använts tidigare. För SEM hade tidigare strategier kretsat kring att buda på dyra sökord med brett fokus och i sociala medier styrning mot alldeles för breda målgrupper.

april 1

En mer detaljerad styrning

Genom att beakta helheten valde vi att implementera en strategi med mer detaljerad styrning, specifika sökord med större anknytning till varumärket och tydliga målgrupper. Från att stirra sig blinda på nyckeltal som antal köp och besökare skiftade vi fokus till ROAS med soffan som en nyckelprodukt för att nå ökad…

maj 1

Välarbetad strategi gav frukt

Med hjälp av en otroligt välarbetad strategi framtagen av våra kunniga specialister lyckades vi redan efter första året öka omsättningen med över 500% trots rådande pandemi – en rejäl skjuts av antalet konverteringar som ökade från dryga 200 till hela 1 978.

maj 5

Konverterande material

Och låt oss inte glömma materialet. För visst kan alla ta fräcka och fina bilder, men vad är det egentligen som konverterar?

maj 10

Effektivisering av strategier

Att växla upp är inte bara en fråga om ökad medieinvestering utan även att effektivisera våra strategier. Ett tydligt exempel är hur vi har utformat strategin för MELIMELIs sociala medier. Där arbetar vi aktivt med mallar för AWON*-kampanjer för att ge större fokus till styrningar och lämnar utrymme för mer…

maj 15

Produkterna är kärnan

För MELIMELI är produkterna kärnan med fokus på lagervaror och snabba leveranser som starkt särskiljer företaget från sina konkurrenter. Att vara tydlig i er kommunikation är nyckeln. Annars finns risken att fastna i fällan där ni tar för givet att konsumenter vet vilka ni är. Ni har stenkoll, men konsumenten…

2021
januari 1

Målet för 2021

Tillsammans med MELIMELI gick vi in i 2021 med målet att öka försäljningen och stärka den digitala närvaron – och nog lyckades vi även den här gången.

januari 5

Nya innovativa lösningar

Under 2021 har vi lagt mycket tid vid att utforska och optimera aktiva kanaler med kreativa strategier för att hitta nya innovativa lösningar för ökad tillväxt. Med facit i hand kan vi dock konstatera att vi står inför en tydlig förändring av hur vi kommer kunna arbeta med det digitala…

januari 10

Bemöta målgrupper på rätt sätt

Det har heller aldrig varit viktigare att bemöta sina målgrupper på rätt sätt, med rätt kommunikation, vid rätt tillfälle. Vi har aktiverat nya kanaler i form av E-mail marketing och Pinterest. Speciellt nyhetsbrev visade sig vara en drivande kanal under årets Black Friday-kampanj där vi inför kampanjen samlade in över…

januari 15

Dags för Pinterest

Pinterest är en helt ny kanal för varumärket som har visat sig bära på stor kraft och generera ökad försäljning genom det digitala där inspiration är nyckeln. En spännande kanal där vi möter en ny typ av konsument som vi kommer fortsätta att utforska under 2022.

januari 20

Våga tänka nytt

Det gäller att våga tänka nytt och arbeta mer detaljerat än tidigare för att skapa en kärna av lojala, återkommande kunder (“fans”, om man så vill). Självklart även genom att introducera nya målgrupper till varumärket. Än är vi inte i mål och vi mycket kvar att utforska.