Tjänster
Redaktionell SEO
Relevant innehåll är och har länge varit en av grundstenarna för att du skall lyckas med din SEO. På senare tid har även användarvänligt innehåll vägt tungt och det blir allt viktigare att ligga på topp med optimeringen av sin webbplats.
Riktlinjer för Redaktionell SEO
Så skriver du användarvänligt och relevant innehåll
Men vad är det man ska göra för att skapa användarvänligt och relevant innehåll? Jo, även om det inte finns exakt vetenskap som Google delar med sig av så finns det vissa riktlinjer som bör följas. En bra tumregel att följa är att ens innehåll fyller mellan 1 000 – 2 500 ord så att det inte blir för lite text men samtidigt inte tar över för mycket. Det kan låta som ett väldigt brett spann, men det är också för att det fungerar olika på olika hemsidor; håller man sig inom detta dock så ökar man sina chanser till att innehållet blir användarvänligt i Googles ögon. Sedan handlar det självklart om vad texterna innehåller, här gäller det att jobba med unikt innehåll och att visa för sökmotorn vad det är sidan handlar om. Några punkter som är goda att förhålla sig till är:
- Att ha med sitt sökord i titeln
- Se till att ha en klickvänlig titel
- Titellängden måste hålla sig inom 68 tecken
- Sektionera innehållet så att det hamnar rubriker mellan stycken
- Använd synonymer till dina sökord i texten för att maximera synlighet
- Använd bilder, helst 2 minimum, tillsammans med alt-text[1]
- Internlänka i brödtexten
- Använda sig utav punkt-listor
Optimera din text
Att optimera sin hemsida för en sökmotor är utan tvekan en nyckel för framgång. Genom att göra det så ökar man sina chanser att ranka högre i det organiska sökresultatet. Enligt Google själva så får de som har förstaplatsen i SERP:en 35% av klicken, medan andraplatsen får 17,5%. Efter de två första platserna faller klick-procenten enligt nedan:
3. 11,4%
4. 8,1%
5. 7,4%
6. 5,1%
7. 4,1%
8. 3,3%
9. 2,9%
10. 2,6%
- SEMrush
- Google Trender
- Google Sökordsplanerare
Här kan man skriva in de ord man själv anser att man bör synas på och få fram data på både vad som faktiskt söks på, hur man står sig mot andra som syns på samma sökord samt vilken placering man har. Vi rekommenderar att man testar sig fram i verktygen då de erbjuder lite olika typer av data som kan passa vissa ändamål bättre än andra.
Våra expertisområden inom SEO
Behöver du hjälp med SEO?
Vår SEO byrå i Stockholm och Göteborg erbjuder både strategisk och operativ rådgivning inom Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Webbutveckling, Konverteringsoptimering med mera. Om du vill ha hjälp eller bara få feedback på er nuvarande situation är du välkommen att ringa oss på 08-410 200 10 eller kontakta oss online idag!
KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT
Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete →
KUNDCASE | CENTRALBADET
Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning →
Speak Frankly.
Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.
Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här
Senaste nytt från Kunskapsbanken
Lär dig allt om Social Search och hur du optimerar innehållet för att synas i...
Läs merI den här artikeln går vi igenom vad KPI:er innebär och hur det kan användas...
Läs merBästa tiden att posta på sociala medier för att öka synligheten och engagemanget för dina...
Läs mer