Tjänster

Teknisk SEO

För att ditt företag ska kunna ranka och vara synlig i sökmotorerna måste det jobbas med sökmotoroptimering. Många företag är redan bekanta med den ständiga bearbetningen av innehåll och sökord. Då kan det vara otroligt frustrerande att inte se de resultat du strävar efter att ha arbetat hårt med ditt redaktionella innehåll. Det kan nämligen hända att hemsidan har tekniska, ofta kritiska fel som gör det svårt för Google att fungera och därmed försvagar din rankning. Här fördjupar vi oss inom den tekniska biten inom sökmotoroptimering.

Detta är Teknisk SEO

När man pratar om sökmotoroptimering kan man generellt dela in denna i två delar:

Inom teknisk SEO arbetar du främst med källkod, laddningstider, optimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat sätt. Redaktionell SEO (även kallad innehållsbaserad SEO) handlar mer om att förbereda och optimera själva innehållet i form av text och bilder.

För att bli bra inom teknisk SEO måste du ha god förståelse för Google och dess sökmotor, Googlebot. Målet är att denna sökmotor snabbt och enkelt ska hitta alla länkar och utan problem kunna ladda och indexera all information på dessa sidor. Sidor bör också laddas snabbt, vara mobilvänliga och vara fria från JavaScript-fel, brutna länkar (404-statuskod) eller felaktig uppmärkning (schema markup) av sajten.

Laddningstid

Sidhastigheten är förmodligen den viktigaste SEO-faktoren, eftersom att ta itu med laddningstider förbättrar din ranking, din användarupplevelse och även din konverteringssfrekvens. En långsam webbsida påverkar inte bara användarupplevelsen, det påverkar även SEO ytterst negativt. Laddningstid är sedan år 2010 en väsentlig rankingfaktor för att ranka högt på Googles sökmotor.

Mobilanpassad hemsida

Mobilanpassade webbplatser ökar din försäljning och konverteringar om de är optimerade utifrån ett användarvänligt perspektiv. En snabb mobilanpassad sajt med lättnavigerade alternativ och design kan bidra till många konverterande kunder. Genom att optimera webbplatsen utifrån ett mobilanpassat perspektiv så kan användare interagera och engagera sig med ditt varumärke på olika enheter, utan att det blir irriterade eller besvärligt för besökaren.

JavaScript

Är JavaScript dåligt för SEO? Inte alls. Det skiljer sig bara från vad många SEO:are är vana vid, och inlärningskurvan tenderar att vara lite mer komplex. Många tenderar nämligen att överanvända JavaScript för webbutveckling där det oftast finns en bättre lösning. Vi kan bara nämna att Javascript inte är perfekt och att det inte alltid är det rätta verktyget för själva jobbet. Det kan inte analyseras progressivt, till skillnad från HTML och CSS, och det kan vara tungt för sidbelastning och sajtens prestanda. I många fall kan JavaScript leda till att man “byter ut” prestanda mot funktionalitet. Därför är det av yttersta vikt att se till att sajten inte har problem med tunga JavaScript-fel, sett ur ett tekniskt SEO-perspektiv.

404-sidor

404-statuskod är en HTTP-svarskod, och du har förmodligen stött på det hundratals gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte längre finns. Felet uppstår när sidan du vill besöka har tagits bort eller flyttats. Dokumentet du försöker komma åt finns inte längre på adressen du landat på. Det är då du får information på din skärm att du har nått en 404-sida (“sidan finns inte längre”).

Är statuskod 404 dåligt för SEO?

Det korta svaret är nej, en 404-statuskod är inte dåligt för SEO.

404-fel är en normal och naturlig del av webben. Även Google har några av dessa sidor och det kan även anses vara sunt för en webbplats. Att ha flera hundra av dessa 404-sidor på en webbplats kan dock vara sämre för webbplatsen som helhet. Men det är inte själva 404-sidan som är sämre för SEO, det är nämligen sidorna som länkar till denna sidan. Dessa länkar som pekar till en 404-sida kallas för trasiga länkar (broken links) och kan försämra användarupplevelse för besökaren.

Schema markup

Schema.org används för strukturerad datauppmärkning på webbsidor. Sajten fungerar som ett slags lexikon som innehåller definitioner för så kallade mikrodata-taggar. Att strukturera din data med schemamarkering (Schema markup) hjälper sökmotorer att bättre förstå din data för mer än bara vad den säger. Det gör det helt enkelt lättare för sökmotorn att förstå vad webbplatsen, sidan och specifika element på sajten faktiskt handlar om.

Våra expertisområden inom SEO

Behöver du hjälp med SEO?

Frankly Media är en Digitalbyrå i Stockholm och Göteborg som erbjuder både strategisk och operativ rådgivning inom Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Webbutveckling, Konverteringsoptimering med mera. Om du vill ha hjälp eller bara få feedback på er nuvarande situation är du välkommen att ringa oss på 08-410 200 10 eller kontakta oss online idag!

KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT

Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete

KUNDCASE | CENTRALBADET

Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Senaste nytt från Kunskapsbanken

SEM
Tips för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera era kampanjer för att öka resultaten

Checklista för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera dina kampanjer för att öka...

Läs mer
SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer