Boosta försäljningen med Performance Max

av

10 februari, 2022
Boosta försäljningen med Performance Max

Driver du en webbshop och använder Smart Shopping-annonsering för att marknadsföra dina produkter? Då har du säkert redan koll på uppdateringarna som rullades ut under 2021, men för säkerhets skull drar vi en liten genomgång.

 

Som en del i arbetet med att skapa en sömlös köpupplevelse för kunden har Google under 2019 beta-testat en ny kampanjvariant som de kallar för Performance Max. Performance Max inkluderar samtliga Googles annonseringskanaler och innebär att du kan få synlighet på YouTube, Display, Sök, Discover, Gmail och Maps från en enda kampanj. Resultaten som betaversionen gett har resulterat i att Performance Max på sikt kommer att ersätta kampanjformaten Smart Shopping och Lokala kampanjer, då man ser större potential till i princip samma ROAS.

 

“Performance Max är nästa generation av smarta Shopping-kampanjer och lokala kampanjer. Det är det nyaste sättet för din verksamhet att generera onlineförsäljning och/eller konverteringar i butik.” – Google

 

För vem passar Performance Max-kampanjer?

 

Performance Max är ett givet alternativ för dig som driver webbshop med fysisk butik, då du får möjligheten att vara med kunden i hela köpresan. Från sökfråga till research kring hur produkten fungerar och tutorials på Youtube, till köp online eller via fysisk butik. Det ger administrativa fördelar kring enklare optimering med färre kampanjer, samt förenklar arbetet med att kombinera data och resultat för både online- och offlineköp.

Det är också ett bra sätt att nyttja fördelarna med online-marknadsföring om du enbart har fysisk butik.

 

Vad behöver jag göra för att använda Performance Max?

 

Redan idag finns möjligheten att skapa en Performance Max-kampanj i ditt konto. För de Shopping-kampanjer du har igång idag som “always on”, kan du välja att uppdatera till Performance Max under April via funktionen “one-klick”. Har du många Shopping-kampanjer igång kan du uppdatera alla samtidigt.

För dig med fysisk butik kan Performance Max bli en riktig game-changer. Om du använder lokala kampanjer idag så kan du uppgradera dessa i juni, vilket innebär stora möjligheter för sommarförsäljningen.

 

I nuläget när restriktioner hävs så bådar det väldigt gott för marknaden och särskilt för fysiska handeln som tagit enormt mycket stryk de senaste åren. Performance Max ger oss nya möjligheter att följa kunden i varje steg av processen och slutligen finnas där i köpläget när kunden behöver oss, oavsett om det är online eller på stan när hen kommer på: “Visst ja, det var ju det jag skulle köpa!”, när de är i närheten av butiken och scrollar i mobilen. 

 

Läs mer om Performance Max och viktiga hålltider för din annonsering.

 

Annat läsvärt…

Frankly News v.18

Frankly News v.18

Frankly News V.18 Frankly Media fortsätter att växa och vi är glada att hälsa Nora och Felicia...