Marholmen + Frankly = 200% ökning i rankande sökord & dubblade organiska intäkter
Det som började som ett webbprojekt, växte snart till ett djupare samarbete där vi också tog oss an SEO och CRO.
Kund
Marholmen
Bransch
Hotell, Konferens & aktiviteter
Typ
B2B & B2C
Tjänster
Webbutveckling, Design, SEO & CRO
%
Rankande sökord
%
Antal transaktioner
%
Organisk trafik
Om uppdraget
När Marholmen först kontaktade oss på Frankly Media, var målet att skapa en ny webbplats som både var funktionell och inspirerande.
Det som började som ett webbprojekt, växte snart till ett djupare samarbete där vi också tog oss an SEO och CRO. Både vi och Marholmen delade en gemensam vision: att bygga en digital närvaro som inte bara syns utan också konverterar. En av anledningarna till att de valde oss var vår förmåga att förstå deras verksamhet och de utmaningar de stod inför.
“En stor del av anledningen till att vi valde Frankly var att vi kände ett förtroende för dem redan från början. Trots en tajt deadline flöt samarbetet på bra genom hela processen med ett engagerat och effektivt team som drev på projektet framåt på ett väldigt bra sätt.”
Bibi Rydbacken, Marknads- & försäljningschef
marholmen.se
Utmaningar
Från början stod vi inför flera utmaningar. Marholmens gamla webbplats var inte sökmotoroptimerad, och i en bransch fylld av stora aktörer och hotellkedjor är det svårt att få den organiska synligheten att sticka ut. Konkurrensen om toppositionerna i Googles sökresultat var hög, och med höga kostnader för Google Ads blev det ännu viktigare att satsa på att öka den organiska trafiken.
Samtidigt hade Marholmen traditionellt lockat flest gäster under sommaren. De ville förändra det och bli en destination året runt – ett mål som krävde nytt och strategiskt innehåll som kunde locka besökare även under hösten och vintern. En annan utmaning var consent mode, som begränsar möjligheterna att samla in fullständig data – vi uppskattar att mellan 20-35% av besöksdatan går förlorad på grund av detta. Trots det har vi lyckats bibehålla en hög nivå av organisk trafik, även om Google Ads ibland har kannibaliserat på den.
Så lyckades vi
Nyckeln till vår framgång har varit ett målmedvetet och långsiktigt SEO-arbete, utan att ta till snabba lösningar som länkköp. Istället har vi fokuserat på att bygga en stark grund med teknisk SEO, redaktionell optimering och en användarvänlig webbplats.
Vi har ständigt arbetat med att förbättra och optimera webbplatsen. Genom att regelbundet skapa nytt innehåll, från sommaraktiviteter till vinterupplevelser, har vi gjort Marholmen synlig för en större målgrupp.
En stor styrka i vårt arbete har varit att vi lyckats öka Marholmens domänauktoritet. Varje gång vi gjort en uppdatering har det gett tydliga resultat, och utan att köpa länkar har vi ändå sett en ökning av värdefulla, naturliga länkar från externa källor. Genom att kombinera detta med CRO, har vi säkerställt att inte bara fler hittar till Marholmens webbplats, utan att de också stannar kvar, bokar och konverterar.
Resultatet
De resultat vi har uppnått med Marholmen är imponerande. Sedan vi påbörjade vårt SEO-arbete i februari 2023 har antalet rankande sökord ökat från 1 500 till över 4 500 – en fantastisk ökning på hela 200%. Den organiska trafiken har stigit med 37% jämfört med föregående år, och när vi justerar för den förlorade datan på grund av consent mode uppskattar vi att ökningen i själva verket ligger mellan 40–60%.
Trots att Marholmen har ökat sin budget för Google Ads, vilket har inneburit en stor trafikökning för trafikkällan ifråga, har den organiska trafiken fortsatt att växa starkt. Visst finns det en viss konkurrens mellan den betalda och den organiska trafiken, men vi vet att utan denna “kannibalisering” skulle den organiska tillväxten varit ännu högre – vilket tydligt visar hur starkt det organiska arbetet är.
Men det är inte bara trafiken som har vuxit. Under vissa månader har Marholmen sett sina organiska intäkter och antalet transaktioner fördubblas jämfört med tidigare år. Det här är ett tydligt bevis på hur kraftfullt ett genomtänkt SEO-arbete kan vara. Det har inte bara ökat deras synlighet på Google utan också gett konkreta resultat i form av fler bokningar och en bättre användarupplevelse.
Genom att kombinera SEO med CRO har vi lyckats skapa en webbplats som både syns bättre och konverterar mer, och där varje steg vi tar framåt ger en långsiktig och hållbar effekt. Marholmen är nu på god väg att stärka sin position som en destination för alla årstider – och vi på Frankly Media är stolta över att ha varit med på den resan.
“Vi ser en väldigt fin SEO-utveckling på för oss viktiga sökord. Inte minst ser vi en väldigt hög engagemangsgrad på vår hemsida. Kunder stannar länge och vår konvertering och omsättning ökar stadigt”
Bibi Rydbacken, Marknads- & försäljningschef
marholmen.se
Frågor till kund
Vad var viktigt för er vid val av byrå?
Priset spelar naturligtvis in, men framför allt är det viktigaste för oss att personerna i teamet känns engagerade och att de verkligen förstår vår verksamhet och våra utmaningar. En stor del av anledningen till att vi valde Frankly var att vi kände ett förtroende för dem redan från början.
Hur har samarbetet med Frankly sett ut?
Hela processen från avtalsskrivning till lanserad hemsida gick på knappa tre månader. Trots en tajt deadline flöt samarbetet på bra genom hela processen med ett engagerat och effektivt team som drev på projektet framåt på ett väldigt bra sätt.
Vad är den största skillnaden på den nya hemsidan och den tidigare?
Det är som att köra en Rolls-Royce när man tidigare hade en gammal Lada. ALLT är bättre, snyggare och enklare med den.
Uppfyller den nya hemsidan era förväntningar?
Ja, vi är mer än nöjda med vår nya hemsida som på ett väldigt snyggt och enkelt sätt matchar känslan, upplevelsen och utbudet på Marholmen.
På vilket sätt, specifikt för er bransch?
Inte minst ser vi en väldigt hög engagemangsgrad på vår hemsida. Kunder stannar länge och vår konvertering och omsättning ökar stadigt. Vi ser också en väldigt fin SEO-utveckling på för oss viktiga sökord.
Ett råd du kan ge någon som är på väg att skapa en ny hemsida?
Lägg tid på att skriva en bra och detaljerad brief där du tydligt skriver ner ditt nuläge och specificerar ditt syfte, mål och visioner. På så vis får alla berörda en gemensam bild över dina önskemål och förväntningar redan från start, vilket är en grundförutsättning för ett bra och givande samarbete.