SEM

Tre populära annonsformat på Google Ads

I detta inlägg kommer vi att belysa er om tre populära annonsformat som används flitigt idag: sök, display & video.

Som erfaren och kunnig digitalbyrå är det dessa format som vi förespråkar att inleda med när det gäller annonsering på Google Ads.

Populära Google Ads format

Sök – Textannonser i sökresultatet
Display – Bildannonser på hemsidor eller gmail
Video – Videoannonser på YouTube

Google Ads: Viktiga termer du bör känna till

Innan vi går in på de tre olika annonsformaten och dess bästa metoder, låt oss först snabbt gå igenom de viktigaste termerna du bör veta för att förstå hur annonsering genom Google Ads fungerar.

Google Ads

Google Ads är en annonstjänst som är skapad av Google och som låter människor marknadsföra sina företag med annonser i Googles sökresultat och dess nätverk. Det är en betal-per-klick-annonseringslösning där annonsörer helt enkelt betalar per klick eller visning för en annons.

Budgivning

Google Ads fungerar som en auktion. Om du vill annonsera på Google måste du sätta en kontobudget med ett högsta belopp (ditt bud) som du är villig att betala för en specifik åtgärd för din annons. Desto högre bud är naturligtvis en god förutsättning för bättre placeringar.

– CPC (kostnad per klick)
– CPM (kostnad per tusen visningar)
– CPV (kostnad per visning)
– vCPM (kostnad per tusen exponeringar)
– Mål-CPA (kostnad per åtgärd)
– Mål-ROAS (avkastning på annonsutgift)
– Maximera konverteringar
– Maximera konverteringsvärde
– Förbättrad CPC

Annonskampanj

En uppsättning av annonser som innehar samma budget, geografisk inriktning, och andra inställningar på kampanjnivå.

Sökord

Ord eller fraser som bäst beskriver din produkt/tjänst. Sökord har nämligen en avgörande roll för när och var dina annonser kan visas, så välj sådana sökord som bäst matchar dina ideala kunders sökintention.

Konvertering

När en användare utför din önskade åtgärd (genomför ett köp, signup för nyhetsbrev, laddar ned en app, etc.).

Google Ads ordlista

För dig som som vill få större förståelse för Googles mest förekommande termer rekommenderar vi dig gärna att läsa detta inlägg: komplett guide Google Ads ordlista med termer och förkortningar.

Google-annonskampanjer och deras bästa metoder

Nu när du fått bekanta dig med grunderna i Google Ads, låt oss nu fördjupa oss lite närmare i de tre utvalda kampanjtyperna och se hur du kan använda dessa för att marknadsföra ditt företag och nå ut mot rätt målgrupper.

1. Google sökannonser – attrahera de personer som efterfrågar dina produkter/tjänster

Googles sökannonser är de textannonser som du ser på Googles sökresultat sida (SERP). Dina sökannonser kan visas antingen högst upp ovanför de organiska resultatet eller längst ner på sökresultatet.

Används bäst för: Att nå människor som är redo köpa produkter/tjänster

Genom att rikta in dig på sökord utifrån köparens intention kan du nå kunder när de söker efter de produkter eller tjänster som du erbjuder. Om du exempelvis bedriver en verksamhet som säljer skor kan du rikta in dig på sökord som “herrskor” och du kommer att locka till dig människor som efterfrågar just den varan.
 
Om din annons visas högst upp eller längst ner i sökresultat hör ihop med ditt kvalitetspoäng x max CPC-bud.

Bästa metoderna för effektiva sökannonser

Här kommer våra bästa metoder för en lyckad sökmotorannonsering som kommer hjälpa dig att generera fler konverteringar på hemsidan.

1. Skriv tilltalande text

Eftersom att sökannonser i det flesta fall enbart består av text innehåller de vanligtvis inga bilder, så hur pass bra dessa presterar hör mycket ihop med hur de skrivs.

Din annonstext bör därför inte fokusera på egenskaperna hos dina produkter utan mer kring fördelar av att använda produkten. Tilltala därför istället din potentiella köpares behov och känslor. Dessutom är ditt annonsutrymme begränsat – se därför till att du nämner de mest primära sakerna kortfattat. Undvik generiska fraser och använd istället specifika CTA:n (call to action) för dina textannonser.

2. Skapa varumärkessökkampanjer

Att annonsera för sitt brand är starkt rekommenderat, i synnerhet om ditt företag är nytt och du inte börjat ranka organiskt ännu. På så sätt kan du säkerställa att dina potentiella kunder lätt hittar till din hemsida.

 

Och även om det skulle visa sig att du redan rankar organiskt på Google är detta fortfarande något som vi förespråkar våra kunder till att ha aktiverat.

 

Genom att buda på ditt varumärke ser du till att ta mer plats i sökresultatet och därav ökar dina chanser till mer trafik. Dessutom är CPC-klicken förhållandevis väldigt låga vilket gör att man minimerar risken till att utebli synlighet pga konkurrenter samt att de även boostar annonskontot i sin helhet eftersom brand tenderar att konvertera lättare än generiska termer.

3. Skapa dynamiska textannonser

Enligt Google är 15% av sökningarna på Google helt nya varje dag. Även om detta ger kunniga marknadsförare fler sätt att nå ut till sina målgrupper så medför det samtidigt också att det blir svårare att hålla jämna steg med alla relevanta sökord för ditt varumärke.

 

Därför kan det vara en god idé att testa köra dynamiska textannonser som kan bidra till att du både sparar tid samt gör det enklare att hantera sökordslistor. Detta annonsformat tar hjälp av innehållet från ens sajt för att därefter automatiskt generera annonser för att nå ut till personer som aktivt söker efter företagets produkter/tjänster på Google.

 

Med dynamiska sökannonser slipper man hantera ansträngande sökordslistor och där man även har möjlighet att fylla i de saknade luckorna i ens vanliga sökordsbaserade kampanjer.

Det finns dock några saker att ha i åtanke:

– Dynamiska annonser fungerar sällan bra om de genomförs ändringar på hemsidan ofta, (t.ex. om du uppdaterar den dagligen med erbjudanden)
– Dynamiska sökannonser fungerar bäst för webbplatser med en tydlig struktur. Därför är det betydande att ens HTML-titlar och andra delar av webbinnehållet är genomtänkt eftersom Google använder detta för för att därefter skapa rubriker för annonserna och matcha med sökarens intention
– För att maximera användandet av dynamiska annonser kräver de att produktsidorna och startsidan är väl optimerade för att Google enkelt ska kunna identifiera teman och termer på webbplatsen.
– Kontrollera om din webbplats är indexerbar

4. Skapa responsiva sökannonser

Även om de kan låta likadana så skiljer det sig mellan responsiva textannonser och dynamiska textannonser. Med dynamiska annonser så hämtas som nämnt tidigare innehållet från webbplatsen och justeras automatiskt för att skapa annonser.
Medans responsiva annonser kräver att annonsören förbereder en lista med flertal annonsrubriker och beskrivningar för samma annons. Därefter skapar Google annonserna automatiskt för att hitta de bästa kombinationerna av dessa utvalda rubriker och beskrivningar.

2. Display Ads för ökad varumärkesmedvetenhet

Medans sökannonser är baserat på text och låter en rikta in på specifika söktermer är displayannonser bildbaserade och riktar in sig på personer som sannolikt är intresserade av produkterna men som inte kanske aktivt letar efter de ännu.

Så här kan en displayannons se ut:

Du kan vanligtvis se displaykampanjer när du surfar runt på webbplatser men de kan också även visas på Gmail, appar eller videos.

Används bäst för: Nå dina potentiella kunder tidigt i köpresan och öka brand awareness.

Display annonser kan bidra till att introducera ens företag för specifika målgrupper som sannolikt är intresserade av det man säljer. På så sätt har man möjlighet nå fler människor i jämförelse med enbart textannonser.

Google Display Network

För att visa display annonser till relevanta personer så använder Google GDN (Google Display Network).
Google Display Network är ett nätverk som består av mer än 2 miljoner hemsidor, appar och videos där ens annonser kan dyka upp. Detta möjliggör för annonsören att nå ut till ideala kunder baserat på exempelvis ålder, kön & intressen.
Med Google Display Network går det att nå ut till hela 90% av de globala internetanvändarna.

Bästa metoden för Display Ads

Här kommer en lista som innefattar bra metoder för Display Ads och som kan hjälpa företagare att öka varumärkes medvetenheten samt driva in fler människor i ens marketing funnel.

1. Prioritera responsiva display annonser

Det går idag att välja mellan 3 typer av display ads: responsiva display annonser, Gmail annonser och uppladdade bildannonser. Alla dessa tre format är effektiva kan gynna olika marknadsföringssyften, trots detta har Google ändå valt att gått ut med att responsiva display annonser tenderar att generera mest räckvidd. Därför rekommenderar vi på Frankly att allokera mer budget till just detta format än övriga.

Med responsiva display annonser justeras de automatiskt i utseende, storlek och format så att det passar alla tillgängliga placeringar i Google Display-nätverk. Och fungerar som så att man laddar upp annonsmaterial i form av bilder, rubriker, beskrivningar, logga eller videos, och därefter sätter Google själva ihop vad de anser är den bästa kombinationen och automatiskt genererar dina annonser.

2. Blanda inte ihop nya användare med tidigare besökare

Displayannonsering tillåter remarketing, vilket är ett utmärkt sätt att påminna tidigare hemsidebesökare om företagets produkt/tjänst. Hur som helst är det betydande att exkludera tidigare besökare ifrån nya sådana eftersom de förmodligen redan är bekanta med varumärket och därför troligtvis kommer behöva ett annat innehåll än de som aldrig hört talas om ens verksamhet tidigare.

3. Attrahera personer som liknar den primära målgruppen

Du kan använda dina remarketingmålgrupper från dina tidigare besökare för att på så sätt utöka dina toppmålgrupper (de personer som inte känner till dig ännu). Du kan ta dina värdefulla besökare och använda dem för att hitta liknande personer (lookalike-målgrupper) som sannolikt kan vara dina potentiella kunder.

För att genomföra detta så krävs det att man tillämpar något som kallas similar audience. Vilket tillåter dig att nå ut till potentiella kunder som har liknande beteende som människor i din remarketing-kampanj.

3. Videoannonser – Nå ut till rätt målgrupp

Då YouTube hör till Google och dessutom fungerar som en sökmotor (baserat för videos) kan man rikta in sig mot potentiella kunder baserat utifrån vad de själva tittar på för videos. Och med över 2 miljarder globala användare är detta en enorm räckvidd där det gäller att rikta sig mot rätt utvalda målgrupper.

Dina videoannonser placeras före, under eller efter YouTube-videor och även i sökresultatet.

Används bäst för: För att nå ut med dina produkter eller tjänster till relevanta målgrupper.

Med videoannonser används demografiskt inriktning för att nå ut till ideala målgrupper baserat på ålder, kön och intressen.

InStream-videoannonser har en 5-sekunders timer innan folk har möjlighet att byta till sin avsedda video eller alternativt fortsätta titta på annonsen under hela dess varaktighet. Där du har gott om tid att förmedla ditt budskap i båda fallen.

För maximal effektivitet är det klokt att använda båda annonsformaten tillsammans med display annonsering.

Bästa metoderna för Googles videoannonser

1. Skapa en smal målgruppsinriktning

Viktigt att komma ihåg, om du annonserar mot alla så annonserar du egentligen inte mot någon. För att bedriva lyckade videokampanjer se till att skapa separata videoannonser som riktar in sig mot specifika söktermer, ämnen och demografiska styrningar. Genom detta har du annonser som är genuint relevanta för din målgrupp, och är troligtvis mer benägna att ta sig vidare i din köpresa.

2. Håll annonserna korta

Videospelningar tenderar ett kraftigt bortfall av personer efter 45 sek, så se därför till att förmedla det mest väsentliga tidigt i videon.

3. Var direkt med ditt budskap

Eftersom din videoannons kan vara din enda kommunikation med YouTube-tittare, är det desto mer betydelsefullt att vara rak på sak med vad ditt företag har att erbjuda. Ge din utvalda målgrupp tydlig direktiv för hur de går vidare efter att ha sett videon. Du kan till exempel uppmuntra dem att göra ett köp eller besöka din webbplats för mer information.

4. Använd avancerade kampanjinställningar

Optimera dina videoannonser med avancerade kampanjinställningar. Du kan exempelvis ställa in dina annonser så att det bara visas under vissa tider eller dagar i veckan när det är som mest sannolikt att du når din målgrupp. Du har också även möjligheten att ställa ett frekvenstak för att begränsa antalet gånger dina annonser visas på YouTube eller partner i Googles Display-nätverk för att undvika att folk tröttnar på dina annonser.

Är du intresserad av Google Ads?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er!