KUNSKAPSBANK

Googles potentiella lösning gällande borttagandet av tredjepartscookies

Borttagandet av tredjepartscookies samt dess påverkan på den digitala marknadsföringsbranschen är något som vi på Frankly Media förklarat mer om tidigare. Däremot har vi inte presenterat Googles egna lösningar som tagits fram för att förenkla arbetet för marknadsförare efter försvinnandet.  

Den första kritiserade lösningen – FLoC

Mars 2021 presenterades den första lösningen FLoC (Federated Learning of Cohorts) Privacy Sandbox-initiativ som i huvudsak skulle tillåta webbläsare att möjliggöra intressebaserad inriktning. Lösningen med FLoC hade inneburit en stor förändring gällande inhämtning av personlig data då individer istället grupperas in i kohorter för att förbli anonyma användare. Hittills låter detta som en bra lösning men varför uppskattades inte denna lösning av digitala annonsörer? Jo bland annat för att dessa kohorter bestod av flera tusen användare istället för enstaka individer likt hur tredjepartscookies fungerat. 

Nya lösningen – Topics API

Efter den massiva kritiken gällande FLoC tog Google till sig av kritiken och skapade en ny lösning vid namn Topics API med fokus på intressebaserad annonsering. Med Topics API så väljs intressen ut baserat på de ämnen som kan sammanställas av ditt sökbeteende för just den veckan. Dessa ämnen lagras sedan i tre veckor för att sedan raderas. Dessa ämnen lagras endast på en användares enhet vilket innebär att behovet av externa servrar inklusive Googles helt tas bort

Hur skiljer sig lösningarna åt?

  • Den största skillnaden är hur de samlar in och bevarar intresse-inriktningen. Topics raderar och uppdaterar användarens intresse var tredje vecka medan FLoC inte har någon utsatt tidsgräns för hur länge användare stannat i sin grupperade kohort. 
  • FLoC skulle använda sig av kohort-ID:n för att annonsörer skulle kunna rikta sina annonser till dessa. Detta används inte gällande Topics utan man kommer att använda ämnen för att dela med annonsörer och webbplatser.
  • Topics API ger även användare mer kontroll genom att den nu kommer att kunna se alla ämnen som är kopplade till dem. Individer kommer också att ha möjlighet att utesluta eller helt ta bort specifika ämnen som är kopplade till dem. Webbplatser som anses ingå inom en känslig kategori utesluts automatiskt från användare. 

Varför är det viktigt att man ha koll på dessa lösningar?

 

Det är inte långt kvar till datumet då tredjepartscookies försvinner helt från Googles sökmotor Chrome därför är det viktigt att som digital marknadsförare förbereda sig och läsa på om vilka potentiella lösningar som erbjuds. Att ha koll på potentiella lösningar innebär att man kan planera sina marknadsföringsstrategier efter dessa och anpassa sig efter förändringen. 

 

Då re-marketing möjligheterna sannolikt kommer att vara begränsade utöver de som genomförs med hjälp av förstapartsdata så kommer en ändring i annonseringsmetoder behöva genomföras. Istället för att förlita dig på webbläsaraktivitet för att avsluta en försäljning som innan kommer man behöva fokusera på det bästa sättet att fånga förstapartsdata så snart som möjligt under kundresan.

 

Redo för nästa steg?

Känner du dig redo att ta steget att börja sökmotoroptimera din hemsida, men vet inte vart du skall starta? Låt oss som SEO-byrå i Stockholm & Göteborg hjälpa ert företag idag med sökmotoroptimering för att nå potentiella kunder!