KUNSKAPSBANK
Komplett Google Ads ordlista med termer & förkortningar
Om du aktivt annonserar på Google Ads eller går i tankarna på att börja göra detta kan det vara klokt att ha förståelse för vissa förkortningarna & termer inom detta. Därför har vi Frankly Media tagit fram en relevant ordlista som gör det enkelt för dig att förstå några av de mest använda termerna & förkortningarna inom Google Ads och annonsering online.
Annonsrankning (Adrank)
En annonsrankning, även kallat adrank är din själva plats i Adwordsauktionen. Den som innehar högst rankade annons vinner första platsen i Googles sökresultat på första sidan. Formeln för att kalkylera fram detta är: Kvalitetspoäng x Max CPC-bud.
Avvisningsfrekvens (Bounce Rate)
Avvisningsfrekvensen, även kallat Bounce Rate visar hur stor del av dina besökare som endast går till en sida på hemsidan.
Quality Score
Quality Score är ett mått på hur relevant ett sökord är mot en annonstext samt mot landningssidan.
Impressions (visningar)
Impressions är antal gånger som en annons syns, oavsett om detta genererar klick eller inte.
Klick
Ett klick är det som räknas när någon klickat sig in på en betalannons.
CTR
CTR är klickfrekvensen för en annons – Detta kalkyleras fram genom antal klick som en annons genererat delat med antal gånger den visats (impressions). Denna KPI hör till den viktigaste faktorn när kvalitets poängen för Google Ads räknas ut.
Landningssida
Landningssidan är sidan på hemsidan som besökaren kommer till efter att ha klickat
sig in på en annons.
Nyckelord (sökord)
Ett nyckelord, även kallat sökord är ett ord eller fras som gör att annonsen triggas igång och visas.
Konvertering (omvandling)
En konvertering, även kallat omvandling är när ett klick leder till önskat uppsatt mål för ens annons. Detta verktyg är det bästa för att mäta framgången av ens annonsering. En konvertering kan vara en genomförd transaktion (köp), formulär, nedladdning eller exempelvis att besökaren signat upp sig för ett nyhetsbrev.
Konverteringsfrekvens (omvandlingsfrekvens)
En konverteringsfrekvens är ett vanligt förekommande mätetal som mäter på hur stor del av ens trafik som genomför de konverteringsmål som satts upp. Kalkyleringen för detta är antalet omvandlingar dividerat med annonsklick.
ROAS (omvandlingskostnad)
ROAS mäter på hur mycket avkastning man får ut av ens annonseringar, kalkyleringen för detta är den totala kostnaden dividerat med antal konverteringar.
Topprankad annons
De annonser som visas ovanför sökresultatet på Google. För att nå dessa placeringar krävs det annonsen uppnår en särskild kvalitetspoäng.
Populära kostnadsmodeller
CPC – Kostnad per klick
CPC, även kallat PPC är den genomsnittliga kostnaden varje gång någon klickar på en annons.
CPC formel: Kostnad / Antal klick.
Kostnad / Antal klick.
CPA – Cost per acquisition
CPA är kostnaden för konverteringen (omvandlingen).
CPA formel: Kostnad / Antal konverteringar
CPM – Cost per impression
CPM betyder “kostnad per tusen visning”. Detta är endast tillgängligt för Googles Display nätverk. Som annonsör har du själv möjlighet att bestämma den summa som du är beredd att betala för tusen visningar av annonsen.
Max CPC – Max kostnad per klick
Max CPC är det bud som en annonsör är beredd att betala för ett klick av en annons.
Populära matchningstyper
Bred matchning av sökord
BM som står för bred matchning är standardläget för matchningstyper på Google Ads. Genom att använda dig av bred matchning kan du få en annons att synas för när en person gör en sökning som exakt matchar sökordet eller om söktermen innehåller sökordet. I vissa fall tar sökningen även med synonymer samt även ordet i singular och plural.
Frasmatchning av sökord
Denna matchningstyp gör så att annonserna visas när det exakta sökordet skrivs in och tillåter även ord skrivs in före och efter valt sökord.
Exakt matchning av sökord
Exakt matchning är precis som det låter och visas endast när sökningen matchar
nyckelordet exakt.
Modifierad bred match
Modifierad bred match påminner om bred matchning bortsett från att med ett + tecken framför ordet (utan mellanslag) talar man om att det valda sökordet måste finnas med i sökningen.
Negativ match
Genom att lägga till negativ matchning ser man till att exkludera valt sökord, detta går att genomföra både på kampanj- & annonsgruppsnivå.
Populära annonsformat
Utökade sökannonser
Detta annonsformat visas för potentiella kunder genom utvalda nyckelord. Om du exempelvis bedriver en restaurang i Stockholm och en användare exempelvis genomför en sökning som “restaurang stockholm” så kan det vara din annons som dyker upp i sökresultatet. Till detta annonsformat går det att ange totalt tre rubriker och två beskrivningar.
Detta annonsformat tillämpas bäst när man vill nå personer som efterfrågar en produkt eller tjänst på nätet.
Responsiva sökannonser
Detta annonsformat fungerar på samma sätt som utökade sökannonser. Vad som skiljer sig åt från ovanstående är att man kan tillämpa fler rubriker och beskrivningar i samma annons, som Google Ads automatiskt därefter skapar annonser genom att kombinera dem. Här kan du med fördel i vissa fall dra nytta av Googles maskininlärning i din egen annonsering.
Som ovanstående annonsformat tillämpas detta bäst när man vill nå personer som efterfrågar en specifik produkt eller tjänst. Med skillnaden att du kan spara tid av att låta Google-maskininlärning göra jobbet med att testa olika kombinationer av utvalda rubriker och beskrivningar.
Dynamiska sökannonser
Genom detta annonsformat kan du upptäcka viktiga sökord relaterade till dina produkter eller tjänster som erbjuds med en liten arbetsinsats. Dynamiska sökannonser bygger nämligen på automatiskt inriktning av innehållet på ens webbplats. Detta innebär att Google Ads hämtar automatiskt annonsrubriker utifrån innehållet som finns på webbplatsen.
Med dynamiska textannonser vill du nå personer som letar efter en produkt eller tjänst. Detta är också även ett bra alternativ ifall man vill hitta nya sökord för ens annonser som man inte varit medveten om fanns.
Samtalsannonser
Samtalsannonser används bäst om en stor del av ens försäljning genereras via telefon. Att använda sig av detta format så visas dina annonser enbart på mobila enheter och istället för att besökaren hamnar på en landningssida så ringer besökaren de telefonnummer som angetts i annonsen.
Dynamiska display annonser
Displayannonsering är ett modernare format av bannerannonsering, med inriktade displayannonser kan du nå personer medans de besöker exempelvis sina favoritwebbplatser, kollar på en Youtube-video eller mobila enheter och appar. En av de större fördelarna med detta annonsformat är att det fungerar nästintill i alla storlekar och på alla platser utan att man behöver ändra ens annonsmaterial. Genom att välja ut bilder, rubriker samt beskrivningar, så kommer Google sedan automatiskt kombinera dessa i olika konfigurationer och storlekar åt dig.
Dynamiska displayannonser tillämpas bäst när man som annonsör vill nå tidigare besökare eller kunder.
Shopping
Google Shopping är populärt annonsformat för de företag som bedriver e-handel, genom att använda dig av detta format kan du enkelt visa annonser för personer som är intresserade av en viss produkt. När en potentiell kund genomför en sökning på en produkt så kan nätbutikerna visa en bildannons med titel, pris, kortare produktbeskrivning samt genomföra köpet direkt.
Detta annonsformat lämpar sig bäst att använda för e-handlare som säljer fysiska produkter och vill göra direktförsäljning genom reklam.
Video
Video-annonsering är ett populärt format för att bygga upp branding kring ens varumärke, nå nya kunder och för att attrahera tidigare besökare eller köpare. Med videoannonsering kan du synliggöra din annons över hela display-nätverket samt även på Youtube.
Behöver ni hjälp att skapa lönsamma kampanjer?
Jobbar du med Google Ads men inte lyckas skapa lönsamma kampanjer? Vill ni nå ut till fler kunder med hjälp av annonsering på Google Ads? Vår Google Ads byrå i Stockholm & Göteborg är experter på sökannonsering, shopping och display!