​User-Generated Content

UGC – Vad är det & varför är det viktigt?

Idag söker sig konsumenter allt mer till varumärken som för dem framstår som genuina och där de hittar någon form av igenkänningsfaktor. Med hög konkurrens bland företag om konsumenternas uppmärksamhet är det därför viktigt att som företag kunna förmedla just den känslan. Därför är det en utmärkt idé att använda sig av user-generated content i sin marknadsföringsstrategi. I den här artikeln kommer vi att förklara exakt vad user-generated content innebär och på vilka sätt det kan vara gynnsamt.

Författare: frankly

Vad är User-Generated Content?

User-generated content (även förkortat UGC) är innehåll som skapas direkt av konsumenterna själva och som de sedan delar i sociala medier eller på bloggar och hemsidor. Formatet kan variera, det kan vara både stillbild och rörligt, men även recensioner och tweets räknas som en form av UGC. Genom UGC är det konsumenterna själva som sköter marknadsföringen med sina genuina känslor kring produkten utan ersättning. Som företag kan man sedan be om lov att få dela detta innehåll i sitt egna flöde, genom stories eller på sin webbplats. Denna form av marknadsföring upplevs som mycket mer pålitlig i människors ögon än kampanjer skapade genom betalda influencers eller från företaget själva.

Varför är UGC viktigt?

Att kunna sticka ut i det digitala bruset och fånga konsumenternas uppmärksamhet kräver idag mycket arbete från företag. Särskilt när konsumenter blir allt mer selektiva och noggranna med vilka typer av företag som de är villiga att köpa ifrån. Att inkludera kundernas egna innehåll är inte bara positivt för företagets trovärdighet utan låter dem även känna sig som en del av företagets resa istället för att bara som en åskådare. Detta fördjupar relationen mellan företag och konsument vilket i sin tur stärker varumärkeslojalitet. UGC agerar som ett socialt bevis för att er produkt är värd att köpa vilket blir otroligt värdefullt när det kommer till att fånga upp människor som befinner sig i slutet av köpresan. Exempelvis, ser man människor precis som sig själv använda en produkt blir man tryggare i att den här produkten är rätt även för mig. Man får aldrig glömma att i slutändan så litar människor mer på andra människor än vad företaget själva förmedlar.

Fungerar UGC för B2B-företag?

Det är inte enbart B2C-företag som kan dra nytta av UGC utan det fungerar lika bra för B2B-företag att implementera det i sin marknadsföringsstrategi. Utöver att använda sig av kundernas innehåll och recensioner så kan man även nyttja innehåll som publiceras av sina anställda. Anställda som publicerar innehåll om sin arbetsplats får i snitt 8 gånger så mycket engagemang som när företaget själva gör det. Med hjälp av UGC kan man se till att påverka mottagarens beteende positivt, öka engagemang och stärka varumärkets trovärdighet – och ett starkt varumärke är A och O för B2B-företag.

Ett framgångsrikt exempel på UGC

User-generated content kanske låter som ännu ett nytt, klassiskt “buzzword” inom marknadsföring men faktum är att det har varit en framgångsrik form av marknadsföring i flera års tid. För tio år sedan lanserade Coca-cola sin kampanj med personliga Coca-cola flaskor och den spred sig som en löpeld världen över. Coca-cola bad konsumenterna att dela bilder av sig själva när de njöt av en flaska Coca-cola med sitt egna namn på. Resultatet? Coca-cola lyckades få sina konsumenter att själva axla rollen som marknadsförare och kunde för första gången på elva år se positiva resultat för sina försäljningssiffror. Detta är bara ett exempel av tusentals UGC-kampanjer som lyckats generera i vinst för företaget samtidigt som man skapat en mer trovärdig och igenkännande bild av sitt varumärke.

Vill du ta din digitala marknadsföring till en ny nivå?

Hos Frankly Media jobbar SEO, SEM & SoMe-specialister som alla är experter på deras olika arbetsområden. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro. Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.