Tjänster

Google Ads byrå – Stockholm & Göteborg

Vill ni nå ut till fler kunder med hjälp av annonsering på Google Ads? Vår Google Ads byrå i Stockholm & Göteborg är experter på sökannonsering, shopping och display!

Svårt att hitta rätt Google Ads-Byrå?

När det kommer till att hitta rätt Google Ads-byrå kan det i många fall vara komplext och tidskrävande. I synnerhet för den som person som inte innehar någon tidigare erfarenhet av sökannonsering, shopping, display, & remarketing. Idag existerar det ett flertal Google Ads-byråer som tillhandahåller liknande tjänster och priset kan skilja sig rejält. Så vilken av alla dessa byråer bör man välja?

Vi hjälper er med SEM, SEO & SoMe

Vi på Frankly Media är idag en digital marknadsföringsbyrå som tillhandahåller det mesta vad gäller digitala marknadsföringstjänster som SEM, SEO & SoMe. Som kunnig och erfaren digital partner värdesätter vi en nära kommunikation med våra kunder, och du kan lita på att vi tar fram den bästa lösningen för just dig och ditt företag.

KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT

Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete

KUNDCASE | CENTRALBADET

Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Så jobbar vi med Google Ads

1. Analys

I ett första skede börjar vi med att analysera er tidigare annonsering på Google Ads, ifall det existerar ett konto sedan tidigare. Därefter arbetar med vi med sökords- och konkurrentanalys för att få en bättre inblick kring hur era förutsättningar ser ut gentemot era nuvarande konkurrenter på marknaden.

2. Strategi

När vi genomfört våra analyser av ert nuläge och identifiering av era potentiella förbättringsmöjligheter fastställer i samråd med er vilken publik, budget och plattform som vi bör använda oss av för att nå era digitala målsättningar med betald annonsering på Google.

3. Uppsättning

I vårt tredje steg ser vi till att sätta upp det väsentliga för Google Ads annonseringen vad gäller: annonskonto, analysverktyg, målspårning, kampanjstruktur, annonsgrupper, annonser och tillägg m.m där vi arbetar utifrån tidigare best-practice metoder.

4. Optimering

När vi har satt upp det väsentliga ser vi därefter veckovis till att följa upp vårt arbete och regelbundet tillämpa diverse resultatdrivna optimeringar som kan tänkas ha en positiv påverkan mot våra bestämda målsättningar.

5. Rapportering

Löpande uppdaterar vi därefter er med genomförda åtgärder och presenterar planerade åtgärder som skall genomföras framåt. Detta följs sedan upp månadsvis med en rapport där vi tillsammans med er bokar ett fysiskt möte eller videosamtal. Under mötet går vi mer djupgående in på hur det har gått under månaden sett till utvalda nyckeltal.

Vanliga frågor & svar inom SEM

Vad är SEM?

SEM står för sökmotormarknadsföring, eller search engine marketing på engelska, och innefattar alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. De mest populära är att annonsera via Google eller Bing för att synas på relevanta sökord associerat till er verksamhet. Genom att använda SEM-plattformar som Google Ads kan du själv bestämma vad det ska stå i annonsen och därefter välja ett bud som du är villig att betala för ett klick.

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

Skillnaden mellan SEM och SEO är att SEM innebär betalda annonser för att påverka din synlighet direkt, medan SEO är ett mer långsiktigt arbete för att ranka högre i sökmotorernas organiska resultat (SERP). SEO, eller sökmotoroptimering, innefattar främst att anpassa sajten (innehåll och tekniskt) för att synas bättre i sökresultatet, samt arbete med externa länkar.

Hur mycket kostar det att synas på Google Ads?

Att säga ett fast pris för Google Ads går inte då kostnaden per klick för en SEM-annons varierar beroende på bransch, sökord och hur tuff konkurrensen är. Ju fler konkurrenter och desto mer värdefulla söktermerna är, desto dyrare kommer kostnaden per klick troligtvis bli.

Det existerar dessutom ett flertal olika metoder att arbeta utifrån beroende på vad målsättningen för själva annonseringen är. Ett klick på Google Ads kan kosta allt mellan 0,5 till 100-tals kronor. Det mest väsentliga för annonseringen som vi på Frankly arbetar främst mot är att generera en bra ROI (return on investment) eller ROAS (return on ad spend) för våra kunder.

Hur lång tid tar det innan jag ser resultat på Google Ads?

Tillskillnad från att jobba med SEO är SEM till vanligheterna vägen för snabbare och effektivare resultat. Med hjälp av Google Ads kan du snabbt komma upp på första sidan i Googles sökresultat där du har möjlighet dessutom att synas över de organiska resultaten. Att däremot bestämma när man kan förvänta sig goda resultat skiljer sig givetvis från bransch till bransch och hör ihop med en rad olika faktorer och målsättningar. Vanligtvis för de flesta av våra kunder brukar det oftast dröja 1-2 månader innan vi ser en god utveckling för detta.

Det existerar dessutom ett flertal olika metoder att arbeta utifrån beroende på vad målsättningen för själva annonseringen är. Ett klick på Google Ads kan kosta allt mellan 0,5 till 100-tals kronor. Det mest väsentliga för annonseringen som vi på Frankly arbetar främst mot är att generera en bra ROI (return on investment) eller ROAS (return on ad spend) för våra kunder.

Bör man arbeta integrerat med SEM och SEO?

Att arbeta integrerat med SEM och SEO är fördelaktigt då det ger insikter för att öka organisk synlighet och sänka CPC-kostnader. En integrerad strategi ger en helhetsbild av verksamhetens prestation i sökmotorer och optimerar närvaron i sökresultaten. Det minskar även risken att bli beroende av en enskild marknadsföringskanal och hjälper till att maximera synlighet och avkastning på marknadsföringsinsatser. Samordning och optimering av dessa strategier skapar en effektiv digital marknadsföringsplan.

Senaste nytt från kunskapsbanken

SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer
SoMe
Omnikanal-marknadsföring: vi guidar dig

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer