Tjänster

Microsoft Advertising-byrå – Stockholm & Göteborg

Är ni ute efter att utöka er annonsering via Bing? På Frankly är vi experter Microsoft Advertising (Bing Ads). Låt oss hjälpa ert företag idag med träffsäker och kostnadseffektiv annonsering på Microsofts plattformar för att nå era digitala målsättningar!

Svårt att hitta rätt Microsoft Ads-byrå?

När det kommer till att hitta rätt Microsoft Advertising-byrå kan det i många fall vara komplext och tidskrävande, i synnerhet för den person som inte innehar någon tidigare erfarenhet av annonsering på Bing. Idag existerar det ett flertal Microsoft Advertising-byråer som tillhandahåller liknande tjänster och priserna kan skilja sig rejält. Så vilken av alla dessa byråer bör man välja?

Vi hjälper er med SEM, SEO & SoMe

Vi på Frankly Media är idag en digitalbyrå som tillhandahåller det mesta vad gäller digitala marknadsföringstjänster som SEM, SEO & SoMe. Som kunnig och erfaren digital partner värdesätter vi en nära kommunikation med våra kunder, och du kan lita på att vi tar fram den bästa lösningen för just dig och ditt företag.

KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT

Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete

KUNDCASE | CENTRALBADET

Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Så jobbar vi med Bing Ads / Microsoft Advertising

1. Analys

Vi börjar med att analysera er tidigare annonsering på Microsoft Advertising om det tidigare existerat ett aktivt konto. Därefter gör vi en sökords- och konkurrentanalys för att få en uppfattning om era förutsättningar och hur dessa ser ut gentemot nuvarande och potentiella konkurrenter.

2. Strategi

När vi genomfört nulägesanalysen så påbörjar vi identifiering av förbättringsmöjligheter där vi tillsammans med er inkluderar er nuvarande och framtida målgrupp, budget samt upplyser er om era kampanjmöjligheter.

3. Uppsättning

Uppsättningen för Microsoft Ads är delvis förenklad av den anledningen att man kan kopiera över existerande annonskampanjer från Google Ads. På så sätt kan man enkelt sätta igång med att annonsera på Bing. Vidare så gör vi mer avancerade inställningar för att kunna spåra mål och data genom annonseringsverktyget.

4. Optimering

När allt är uppsatt och konfigurerat så följer vi resultaten veckovis och korrigerar allt eftersom vi ser att det behövs. Här arbetar vi dynamiskt för att anpassa optimeringen mot era mål, budget och målgrupp genom att göra rätt förändringar baserat på trender och andra aktualiteter. Detta kan innebära ett fokus på att justera budnivåer, analysera budstrategier, utesluta negativa sökord och A/B-tester för att få fram de bästa sökord och annonstexter.

5. Rapportering

Rapporteringen av resultaten sker löpande i en veckovis form där vi även lyfter vilka åtgärder som är utförda samt planerade. Detta följs sedan upp månadsvis med en rapport där vi tillsammans med er bokar in ett fysiskt eller digitalt möte. Under avrapporteringen går vi mer djupgående in på hur det har gått under månaden sett till utvalda nyckeltal samt inkluderar planerade åtgärder och föreslagna förändringar.

Vanliga frågor & svar inom SEM

Vad är Microsoft Advertising?

Microsoft Advertising, tidigare kallat Bing Ads, är ett sökmotorannonseringsverktyg som använder sig av Bing och Yahoo.
Bing, som tar upp en viktig del av sökmotormarknaden är ett bra sätt för att nå ut internationellt och till en stor målgrupp utan att det kostar lika mycket som hos storebror Google. Tittar man på en internationell marknad som Amerika så äger Bing cirka 30 procent av sökandelarna. Utöver detta så gynnas man av en lägre kostnad per klick samt en mindre mängd konkurrens som ofta också leder till en högre CTR (Click Through Rate). I dagsläget använder sig många företag av Google Ads vilket ofta blir steg nummer ett i deras marknadsföring, det vi ser är dock att Microsoft Ads agerar som ett bra komplement då man breddar sin synlighet och hittar nya målgrupper. Vi rekommenderar många av våra kunder att använda sig av Bing och Yahoo där vi sett mycket goda resultat till en lägre kostnad än Google Ads.

Vad är SEM?

SEM är en förkortning av search engine marketing, eller sökordsannonsering som det heter på svenska. I korta drag omfattar SEM alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. De mest populära är att annonsera via Google eller Bing för att synas på relevanta sökord associerat till er verksamhet. Med hjälp av Google Ads har du själv möjlighet att bestämma vad det ska stå i annonsen och därefter välja ett bud som du är villig att betala för ett klick.

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

Skillnaden mellan SEM och SEO är att SEM innebär betalda annonser för att påverka din synlighet direkt, medan SEO är ett mer långsiktigt arbete för att ranka högre i sökmotorernas organiska resultat (SERP). SEO, eller sökmotoroptimering, innefattar främst att anpassa sajten (innehåll och tekniskt) för att synas bättre i sökresultatet, samt arbete med externa länkar.

Hur mycket kostar det att synas på Microsoft Advertising?

Att fastställa en exakt kostnad för Microsoft Ads går inte då allt baseras på ens budget samt vad kostnaden är för de sökord man vill synas på. Därför varierar svaret beroende på bransch, sökord och hur mycket konkurrens det är för att synas på utvalda termer. Desto fler som vill synas på samma ord, desto dyrare blir det – därför är en av fördelarna med Bing att det inte finns lika många aktörer och därför inte lika många som trissar upp priserna.

Utöver att kostnaden beror på vad sökorden kostar så kan man utgå ifrån olika budstrategier baserat på ens målsättningar med annonseringen. Ett klick kan kosta från en halv krona upp till hundratals kronor. Oavsett vad man betalar för sin annonsering så ser vi på Frankly alltid till att arbeta mot en lönsam ROI (Return On Investment) eller ROAS (Return on ad spend) för våra kunder!

Hur lång tid tar det innan jag ser resultat på Microsoft Ads?

Om man jämför SEO med SEM så är betald annonsering i sökmotorer en snabbare och effektivare metod för att nå resultat. Med hjälp av Microsoft Ads kan du snabbt ranka på förstasidan av Bing eller Yahoos sökresultat. Detta gör även att du med rätt relevans och bud kan placeras över de organiska sökresultaten. Hur lång tid exakt det tar att se resultat varierar beroende på vilken bransch man verkar i och hör även ihop med vilka ens mål är samt vilken budget man har att röra sig med. Generellt kan vi på Frankly säga att det tar mellan 1-2 månader innan man ser verkliga resultat och utveckling av sitt SEM-arbete. Detta är också en fråga som kan komma att ändra sitt svar beroende på om man jobbar med fler kanaler som exempelvis sociala medier. Ett samarbete mellan exempelvis Meta och Bing kan boosta ens närvaro och leda till större trafik genom Microsoft Ads.

Är det viktigt att integrera SEO och SEM i sin marknadsföringsstrategi?

Som en digital byrå med många års erfarenhet anser vi att man med fördel bör arbeta med både SEO och SEM simultant. Man kan med hjälp av sin betalda annonsering se vilka sökord som genererar trafik och relevans för att sedan integrera detta på sin webbplats i sitt SEO arbete. Detta kommer i sin tur att bidra till en ökad synlighet organiskt samt att man får fler “gratis” klick med tiden. Ett gediget SEO-arbete kommer även att löna sig i den betalda annonseringen då man kan åstadkomma en billigare CPC med en med relevant landningssida som är en av de primära faktorerna för QS (Quality Score).

Quality score är ett betyg Google sätter på ens nyckelord i Google Ads kontot. Betyget sätts i förhållande till kvalité och relevans på nyckelord, annonstext och landningssida. 1 utgör det lägsta och 10 det högsta betyget på skalan.

Senaste nytt från Kunskapsbanken

SoMe
Tips för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera era kampanjer för att öka resultaten

Checklista för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera dina kampanjer för att öka...

Läs mer
SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer