Vad är Google Ads och varför är det viktigt?
SEM (Search Engine Marketing) eller SEA (Search Engine Advertising) betyder kort och enkelt att du betalar för att synas på Google. Den mest vanliga formen är annonsering på Google Search, men det finns även Display, Shopping och Video.
Att annonsera på Google Ads är något som många verksamheter själva försöker hantera, men för att lyckas bra med sin annonsering på Google Ads krävs en kontinuerlig uppföljning och optimering av Ads-kampanjer och annonsering. Det innebär att ens kampanjer behöver sättas ihop utifrån önskade målgrupper men även mot relevanta sökord.

Varför borde ni använda Google Ads?
Syns vid rätt tidpunkt
Vi skapar effektiva annonser som visar dina produkter eller tjänster för potentiella kunder när de söker på Google, världens mest besökta webbplats. Med dessa annonser når vi målgruppen i vid rätt ögonblick
Träffsäker annonsering
Genom Google Ads kan man nå över 90% av alla internetanvändare i världen med bild & videoannonser på bland annat YouTube och Gmail. Här kan man effektivt värva nya kunder.
Hitta nya kunder och målgrupper
Vi skapar uppmanande annonser som visas för de som har besökt din hemsida, genom så kallat retargeting. Genom att ladda upp er förstapartsdata i Google Ads, kan vi således nå era befintliga.
Vi är experter på Google Ads.
Sökannonser
Optimera ert företags synlighet online med vårt expertteam på Frankly Media. Med våra sökannonser ser vi till att era målgrupper hittar er när de behöver som mest.
Shopping
Spara tid och öka försäljningen med våra skräddarsydda shoppingkampanjer. Vi hjälper er med att optimera er produktexponering och maximera er e-handelspotential.
Display
Skapa wow-effekt med våra kreativa displayannonser. Vi skapar ögonfångande visuella kampanjer som attraherar er målgrupp och skapar varumärkesengagemang.
Remarketing
Fånga upp potentiella kunder som har visat intresse för ert varumärke. Med remarketingkampanjer kan ni återuppväcka intresset och driva konverteringar med precision.
Performance Max
Maximera din digitala närvaro med Performance Max. På Frankly använder vi avancerad maskininlärning för att säkerställa att ert budskap når rätt publik med optimal effektivitet och synlighet.
Så här vi jobbar med Google-annonsering
1. Analys
I ett första skede börjar vi med att analysera er tidigare annonsering på Google Ads, ifall det existerar ett konto sedan tidigare. Därefter arbetar med vi med sökords- och konkurrentanalys för att få en bättre inblick kring hur era förutsättningar ser ut gentemot era nuvarande konkurrenter på marknaden.
2. Strategi
När vi genomfört våra analyser av ert nuläge och identifiering av era potentiella förbättringsmöjligheter fastställer i samråd med er vilken publik, budget och plattform som vi bör använda oss av för att nå era digitala målsättningar med betald annonsering på Google.
3. Uppsättning
I vårt tredje steg ser vi till att sätta upp det väsentliga för Google Ads annonseringen vad gäller: annonskonto, analysverktyg, målspårning, kampanjstruktur, annonsgrupper, annonser och tillägg m.m där vi arbetar utifrån tidigare best-practice metoder.
4. Optimering
När vi har satt upp det väsentliga ser vi därefter veckovis till att följa upp vårt arbete och regelbundet tillämpa diverse resultatdrivna optimeringar som kan tänkas ha en positiv påverkan mot våra bestämda målsättningar.
5. Rapportering
Löpande uppdaterar vi därefter er med genomförda åtgärder och presenterar planerade åtgärder som skall genomföras framåt. Detta följs sedan upp månadsvis med en rapport där vi tillsammans med er bokar ett fysiskt möte eller videosamtal. Under mötet går vi mer djupgående in på hur det har gått under månaden sett till utvalda nyckeltal.

Lyckade SEM-case
Välj rätt Google Ads-byrå
När det gäller att välja rätt byrå för ert företag är det avgörande att hitta en partner som inte bara hanterar annonser, utan även fungerar som en förlängd arm av ert team. Vi på Frankly vet att ett framgångsrikt samarbete bygger på ömsesidig förståelse och delade ambitioner. Därför fokuserar vi på att samarbeta nära med våra kunder för att säkerställa att våra tjänster inte bara möter utan överträffar era förväntningar.

Vanliga frågor om Google Ads
Vad betyder SEM?
SEM står för sökmotormarknadsföring, eller search engine marketing på engelska, och innefattar alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. De mest populära är att annonsera via Google eller Bing för att synas på relevanta sökord associerat till er verksamhet. Genom att använda SEM-plattformar som Google Ads kan du själv bestämma vad det ska stå i annonsen och därefter välja ett bud som du är villig att betala för ett klick.
Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?
Skillnaden mellan SEM och SEO är att SEM innebär betalda annonser för att påverka din synlighet direkt, medan SEO är ett mer långsiktigt arbete för att ranka högre i sökmotorernas organiska resultat (SERP). SEO, eller sökmotoroptimering, innefattar främst att anpassa sajten (innehåll och tekniskt) för att synas bättre i sökresultatet, samt arbete med externa länkar.
Hur mycket kostar det att synas på Google Ads?
Att säga ett fast pris för Google Ads går inte då kostnaden per klick för en SEM-annons varierar beroende på bransch, sökord och hur tuff konkurrensen är. Ju fler konkurrenter och desto mer värdefulla söktermerna är, desto dyrare kommer kostnaden per klick troligtvis bli.
Det existerar dessutom ett flertal olika metoder att arbeta utifrån beroende på vad målsättningen för själva annonseringen är. Ett klick på Google Ads kan kosta allt mellan 0,5 till 100-tals kronor. Det mest väsentliga för annonseringen som vi på Frankly arbetar främst mot är att generera en bra ROI (return on investment) eller ROAS (return on ad spend) för våra kunder.
Hur lång tid tar det innan jag ser resultat på Google Ads?
Tillskillnad från att jobba med SEO är SEM till vanligheterna vägen för snabbare och effektivare resultat. Med hjälp av Google Ads kan du snabbt komma upp på första sidan i Googles sökresultat där du har möjlighet dessutom att synas över de organiska resultaten. Att däremot bestämma när man kan förvänta sig goda resultat skiljer sig givetvis från bransch till bransch och hör ihop med en rad olika faktorer och målsättningar. Vanligtvis för de flesta av våra kunder brukar det oftast dröja 1-2 månader innan vi ser en god utveckling för detta.
Det existerar dessutom ett flertal olika metoder att arbeta utifrån beroende på vad målsättningen för själva annonseringen är. Ett klick på Google Ads kan kosta allt mellan 0,5 till 100-tals kronor. Det mest väsentliga för annonseringen som vi på Frankly arbetar främst mot är att generera en bra ROI (return on investment) eller ROAS (return on ad spend) för våra kunder.
Bör man arbeta integrerat med SEM och SEO?
Att arbeta integrerat med SEM och SEO är fördelaktigt då det ger insikter för att öka organisk synlighet och sänka CPC-kostnader. En integrerad strategi ger en helhetsbild av verksamhetens prestation i sökmotorer och optimerar närvaron i sökresultaten. Det minskar även risken att bli beroende av en enskild marknadsföringskanal och hjälper till att maximera synlighet och avkastning på marknadsföringsinsatser. Samordning och optimering av dessa strategier skapar en effektiv digital marknadsföringsplan.