Google Shopping
Vad är Google Shopping och vilka verksamheter bör komma igång med det?
Är du sugen på att börja annonsera via Google Shopping men vet inte riktigt hur det fungerar, eller är du kanske osäker på om det är den rätta kanalen för er verksamhet? Då har du verkligen hamnat rätt. Trevlig läsning!
Bakgrund
Google Shopping även tidigare känt för vissa som Google Product Search, Google Products & Froogle, är en prisjämförelsesajt som lanserades av Google år 2002 som syfte att låta användare söka efter produkter i webbutiker och jämföra priser mellan olika försäljare.
De ett flertal inte känner till är att denna tjänst var helt kostnadsfri under de första åren för e-handlare, och från början kunde man som försäljare få produkterna inlagda genom att skicka in sina priser genom tjänsten, och intäktsgenerering skedde genom AdWords.
År 2012 i maj införde Google en ny modell för denna tjänst som innebar att de verksamheter som ville nyttja detta behövde betala för att komma igång, och i samband med denna ändring följde även ett namnbyte som än idag benämns som Google Shopping.
Hur fungerar Google Shopping idag?
Idag är Google Shopping en stark marknadsföringskanal för många E-handlare som för många leder till lönsamma konverteringar, under förutsättning att det används & löpande optimeras rätt. Shopping-annonserna idag för denna prisjämförelsetjänst visar både bild och pris i sökresultatet innan man ens klickat sig in på annonsen, vilket är som upplagt för att generera klick.Komma igång med Google Shopping
För att komma igång med Google Shopping idag krävs det att man skapar ett Google Merchant Center konto och registrerar ett dataflöde. I denna del kan man även se till att integrera en koppling till ens Google Ads konto som man hanterar produktannonserna ifrån.
Nästkommande steg är att därefter skapa en produktfeed genom att ladda upp automatiskt via en XML-FIL alternativt om man istället väljer att hantera detta manuellt. På Frankly Media förespråkar vi det förstnämnda alternativet av den enkla anledning att det oftast är mer tidskrävande att sköta det manuellt, i synnerhet om ens hemsida tillhandahåller många produkter.
Därför existerar det idag hos de flesta E-handelsplattformar plugins som förenklar skapandet av feeden. Då kommer informationen från en befintlig källa, dvs produktdatan som finns på din hemsida. Detta ger den goda fördel att om du exempelvis skulle sänka priset på en produkt på hemsidan, kommer även priset i flödet likaså att ändras vilket gör att rätt pris även visas i shopping-annonsen.
När ovanstående väl är på plats och godkänt är sista steget att hoppa vidare till Google Ads och börja skapa en shopping-kampanj. I detta steg har du som annonsör möjlighet att välja mellan standard eller smart-shopping. Den stora skillnaden mellan dessa två kampanjundertyper är att smart-shopping har en automatiserad budgivning för maximera konverteringar, vilket gör att du som annonsör har mindre kontroll av din kampanj.
Fördelar med Google Shopping
Komplement för övriga annonsformat
Om du strävar efter att öka klickfrekvensen (CTR) för de produkter som du tillhandahåller är det optimalt att använda sig av både sök- & shopping-annonser. Genom att sätta upp båda annonsformaten ger du dig själv möjligheten att synliggöra verksamheten för det utvalda sökordet på fler ställen i sökresultatet, vilket ofta resulterar i högre trafik & konverteringar.
Butiksfokuserad kampanj
Det som många inte känner till med shopping-annonser är att de inte skapas utifrån sökord, utan istället genereras det utifrån de produktattribut man satt upp i ens Merchant Center-konto – vilket resulterar i att annonserar visas i relevanta sökningar. I Google Ads ser du ditt produktsortiment och de artiklar som du vill lägga bud på och som gör det enkelt att skapa produktgrupper för.Förenklar köpprocessen
Att använda sig av shopping-annonsering gör så att att produktinformationen synliggörs direkt i dina annonser. Detta leder till att dina potentiella kunder enklare kan fatta välgrundade beslut och blir mer benägna att slutföra ett köp på hemsidan.Merförsäljning i fysisk butik
Att annonsera genom shopping kan vara lönsamt inte bara för e-handeln utan även för den fysiska butiken. Genom en omnikanal-strategi, där både online- och offline-kanaler samverkar, kan du skapa en sömlös kundupplevelse. Om en kund söker efter en produkt på mobilen och hittar att den finns i lager i din fysiska butik, kan en välriktad kampanj hänvisa kunden till butiken för att slutföra köpet.
Vill du ha hjälp att annonsera via Google Shopping?
Låter Google Shopping som något för dig, men känner du att du behöver hjälp att komma igång? Hos Frankly Media jobbar SEM-specialister som är experter på att optimera Google Shopping-annonser. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu