KUNDCASE – Centralbadet

Centralbadet –
Ett spa mitt i hjärtat av Stockholm

År 2021 inledde vi vårt samarbete med Centralbadet där vi fick förtroendet att hantera SEO, SEM och SoMe. Vårt goda samarbete med kunden har mynnat ut i en mycket god utveckling av deras försäljning både organiskt och genom betald annonsering. Under Q4 2022 var vårt huvudsakliga fokus och mål att öka försäljningen av presentkort.

Utveckling presentkort sedan 1 oktober 2021

%

Fler sålda presentkort via organisk trafik

Topp 5-placeringar

%

CPA har minskat

(kostnad per konvertering)

%

Konverteringar via Google Ads

Om Centralbadet

Anrika Centralbadet är ett Spa i centrala Stockholm, uppfört i vacker jugendstil, som erbjudit hälsa sedan 1904. Med sina 3500 kvadratmeter av avkoppling och historia, är det en av Stockholms mest attraktiva och avkopplande oaser.

Under ett och samma tak ryms här allt ifrån Salongsbadet (25 yard simbassäng), romersk bad- & bastuavdelning med kneipp-bad, kallpool, termal- & hydroterapibad samt fyra olika bastubad, kurbad, sol/ljusterapi, klassiskt gym med maskiner och fria vikter, utegym, yogastudion Andrum, behandlingsavdelning med ansiktsbehandlingar, kroppsbehandlingar och massage från världens alla hörn.

+19% fler sålda presentkort genom organisk trafik

Ett gediget arbete inom sökmotoroptimering har varit avgörande för att öka försäljningen av presentkort med över +19% jämfört med föregående år. Genom att optimera webbplatsen och innehåll för sökmotorer har vi kunnat öka synligheten och räckvidden för sajten, vilket har lockat fler potentiella kunder till dem.

Vi har också använt strategier som sökordsanalys, optimering av meta-taggar och interna länkar, samt publicering av kvalitativt innehåll på både sajt och optimering av Google Business Profile för att öka rangordningen på sökmotorer. Resultatet av detta arbete har varit ökad organisk trafik till Centralbadet med +13%, en ökad konverteringsfrekvens med +5% och slutligen en ökad försäljning av presentkort på +19%. Sett till utveckling av sökordsplaceringar ser vi ett uppsving för fem av våra generiska sökord som associeras till presentkort.
Frankly Media arbetar proaktivt för att öka Centralbadets försäljning.
För Centralbadet har samarbetet med Frankly Media inneburit utveckling av hemsidans innehåll och framförallt hemsidans synlighet, med hjälp av förbättrad sökordsoptimering. Vi har sedan vi började arbeta med Frankly Media sett ett ökat antal köp via hemsidan, som kommer från kampanjer via Frankly Media.

 
Den kunskap som vi får hjälper oss att förbättra vår kundkommunikation och rikta den till rätt målgrupp. Med hjälp av deras omfattande analyser kan vi också justera hur vi arbetar och vilka kanaler som används i vår marknadsföring, både gällande försäljning och varumärkesbyggande. De är flexibla i sitt arbetssätt och arbetar proaktivt med att ge förslag på nya kanaler och nya sätt att arbeta med marknadsföring.
– Madelaine Holmgren, Försäljningschef

+88% konverteringar via Google Ads

Vår annonsering på Google Ads har innefattat ett flertal kampanjer med olika målfokus för hemsidan. Det som vi synnerhet fokuserat på genomgående har främst varit att nå ut med Centralbadets presentkort under vintertider, och något som vi lyckats påvisa goda siffror för varje år.
 
Genom rätt uppsättning av kampanjer med utvalda sökord, målgruppsstyrning och annonsmaterial för Googles alla kanaler såg vi en positiv utveckling för år 2022 jämfört med föregående period. Vårt integrerade arbete med SEO:n bidrog även till att vi ökade relevansen med förbättrad QS (Quality Score) som bidrog att vi lyckades generera en lägre CPC med ett förbättrat användarbeteende. Till vårt primära mål av beställda presentkort såg vi för denna kanal en god ökning med +88% beställda presentkort med en minskad CPA på -52% jämfört med föregående år, 2021.

Vill ni också öka er digitala närvaro och få ert företag att växa?

Vi tar er igenom den digitala djungeln hela vägen mot den gemensamma digitala strategin som satts upp med resultatorienterade mål, långsiktiga som kortsiktiga. För att gemensamt arbeta mot era digitala målsättningar för en ökad digital närvaro i befintliga samt nya kanaler.
 
Vill du starta er resa direkt? Hör av er i formuläret nedan så återkommer vi.
 
Ni kan även maila oss på info@franklymedia.nu